اسفند ۲۹, ۱۴۰۲ ۱۵:۵۶ Asia/Dushanbe
  • ایران: گزارش هیات حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر فاقد وجاهت قانونی است
    ایران: گزارش هیات حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر فاقد وجاهت قانونی است

معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران با تاکید بر اینکه گزارش هیات به‌اصطلاح حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه ایران فاقد وجاهت قانونی و حقوقی است، گفت، هیات به‌ اصطلاح حقیقت‌یاب حقایق را به شکل هدفمندی وارونه جلوه داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در پنجاه‌ و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گزارش هیات به‌اصطلاح حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه ایران فاقد وجاهت قانونی و حقوقی دانست و آنرا رد کرد.

«کاظم غریب‌آبادی» در این نشست با بیان اینکه هیات به‌ اصطلاح حقیقت‌یاب در نتیجه لابی‌گری‌ها و بده‌بستان‌های سیاسی برخی کشورهای غربی ایجاد شد و گزارش آن نیز تحت فشار این کشورها به نگارش درآمده است، تصریح کرد: نقش اصلی در این کارزار سیاسی را دولت آلمان، همان کشوری که رژیم صدام را به سلاح کشتار جمعی شیمیایی مجهز کرد و در اثر استفاده از این سلاح‌ها، بیش از 13 هزار نفر شهروند ایرانی شهید و بیش از یکصد هزار نفر نیز مصدوم شدند، برعهده داشت.

معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفت: کشورهای مدعی حقوق بشر مانند آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و کانادا در حالی به بهانه فوت یکی از شهروندان ایرانی ژست حقوق بشری به خود گرفته و با ایجاد مکانیسم سیاسی هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب خود را به‌عنوان حامیان زنان و کودکان ایرانی معرفی می‌کنند که با تصویب و اجرای تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی یک‌جانبه، به‌صورت جدی حقوق ده‌ها میلیون ایرانی را نقض کرده‌اند.

«کاظم غریب‌آبادی» در ادامه گفت، از سوی دیگر کشورهای مدعی حقوق بشر از تروریست‌هایی که جان بیش از 17 هزار انسان بی‌گناه شامل زنان و کودکان در ایران را گرفته‌اند، حمایت کرده و آن‌ها را در سرزمین‌های خود جای داده‌اند.

«سمیه کریم دوست» رایزن حقوق بشر ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز امروز در جلسه نوبت صبح بخش ایران شورای حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به گزارش «جاوید رحمان» با تاکید بر اینکه ایران سازوکاری را که محصول قابل پیش بینی این گزارش ساختگی و تحریف شده است، به رسمیت نمی‌شناسد؛ گفت: سازوکار نظارتی بر حقوق بشر ایران غیرقابل توجیه و فاقد هرگونه زمینه مشروع، عادلانه و موجه است؛ این امر ذاتا سیاسی و مغرضانه و براساس دشمنی با ایران است.

«جاوید رحمان» گزارشگر به اصطلاح وضعیت حقوق بشر در ایران امروز دوشنبه در جریان پنجاه‌ و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ادعاهایی بی اساس را درباره ایران مطرح کرد.