فروردین ۰۳, ۱۴۰۳ ۱۷:۴۳ Asia/Dushanbe
  • ایران رتبه اول سطح زیر کشت باغات پسته در جهان
    ایران رتبه اول سطح زیر کشت باغات پسته در جهان

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران گفت: رتبه نخست دنیا در سطح زیر کشت باغات پسته و جایگاه دوم در تولید این محصول همچنان به ایران اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ؛ داریوش سالم‌پور، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک ایران گفت: پسته یکی از مهمترین محصولات بخش کشاورزی و زیربخش باغبانی بوده و از نظر میزان ارزآوری نیز رتبه نخست را در بین محصولات باغبانی ایران دارا بوده و به عنوان یک محصول راهبردی مطرح است.

سالم‌پور با اشاره به صادرات پسته ایران به خارج از کشور گفت: رتبه اول از نظر ارزش صادرات متعلق به محصول پسته بوده و پیش‌بینی می‌شود در سالی که مزین به شعار "رشد تولید" بود، علاوه بر این که رشد تولید را داشتیم کما اینکه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 56 درصد از نظر وزنی و 50 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک ایران همچنین درخصوص افزایش عملکرد و تولید بهینه محصول پسته، افزود، برنامه‌های متعددی در دستور کار معاونت امور باغبانی و دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک قرار گرفته و بخشی از آن با همکاری موسسات تحقیقاتی، دانشگاهی، انجمن پسته ایران و باغداران پیشرو اجرایی شده و برخی هم در حال پیگیری و اجرا است.

به گفته داریوش سالم‌پور، برنامه همکاری‌های مشترک فنی پسته (TCP) با سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای بهبود تولید و صادرات پسته از طریق ایجاد مدیریت یکپارچه محصول برخی از برنامه‌های در دست اقدام در این زمینه به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک ایران همچنین افزود: این برنامه در سه بخش بهبود بهره‌وری و تولید پایدار پسته در باغات، بهبود روش‌ها و فناوری‌های برداشت و پس از برداشت پسته و افزایش تمهیدات سازمانی و آزمایشگاهی برای کنترل و مدیریت آلودگی و سلامتی محصول در دو سال در ایران اجرایی خواهد شد.

 

 

کلیدواژه