فروردین ۰۴, ۱۴۰۳ ۱۰:۲۴ Asia/Dushanbe
  • بزرگترین غار آبی جهان در ایران؛ میزبان گردشگران نوروزی+ گزارش
    بزرگترین غار آبی جهان در ایران؛ میزبان گردشگران نوروزی+ گزارش

غار علیصدر، شگفت انگیزترین غار آبی جهان در استان همدان در عید نوروز آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط ایران و جهان است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ؛ غار علیصدر تنها غار تالابی ایران به شمار می‌رود و براساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی نظیرترین و بزرگ‌ترین غار‌های آبی جهان است که شکل گیری آن حدود 190 میلیون سال پیش، برمی‌گردد.

غار علیصدر واقع در استان همدان در سال‌های 1341 و 1342 هجری شمسی توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان همدانی شناسایی و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال 46 امکان پذیر شد. نام این غار برگرفته از نام روستای علیصدر است؛ نسخه‌های خطی و یافته‌های تاریخی می‌گوید که نام اولیه این روستا "علی سد" بوده و سپس در گویش‌های محلی مردمان به علیصدر تغییر یافته است.

دریاچه‌های درون غارعلیصدر نیز فراوان هستند و به گفته کارشناسان چشمه‌های زیرزمینی و بارش‌های آسمانی که به گونه قطره‌های آب از سقف و دیواره‌های این غار چکیده می‌شود و وجود قندیل‌های زیبا و آویزان از سقف غار نیز به شکوه این شاهکار طبیعت افزوده است.

براساس تحقیقات و مستندات موجود بخش‌های ورودی غار علیصدر در دوره صفویان مورد استفاده مردمان آن زمان قرار می‌گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصرف کشاورزی استفاده می‌شده است.

براساس گزارشها، دمای داخل غار علیصدر حدود 16 درجه و دمای آب 12 درجه سانتیگراد ثابت است، PH آب تقریبا خنثی است و عمق آب نیز بین نیم تا 14 متر اندازه گیری شده است.

 

کلیدواژه