فروردین ۰۵, ۱۴۰۳ ۰۹:۲۵ Asia/Dushanbe
  • میناکاری یکی از هنرهای باستانی و پرطرفدار ایران است که همچنان هنرمندان بسیاری  در این زمینه آثار هنری خلق می کنند
    میناکاری یکی از هنرهای باستانی و پرطرفدار ایران است که همچنان هنرمندان بسیاری در این زمینه آثار هنری خلق می کنند

میناکاری یکی از هنرهای باستانی و پرطرفدار ایران است که همچنان هنرمندان بسیاری در این زمینه آثار هنری خلق می کنند.

به گزارش ایرنا ، میناکاری، هنری دیرینه و چشم‌نواز که در آن فلز با لعاب‌های رنگی که از مواد معدنی و اکسید فلزات تهیه شده‌اند، آمیخته و در کوره ذوب می‌شود تا شاهکارهایی بی‌نظیر خلق کند.

میناکاری هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر  روی طلا ، نقره و سفال نیز  آن را به عمل آورد.

این هنر اصیل ایرانی در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری راپشت سرگذاشته و امروزه به‌ عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی ایران شناخته می‌شود.

از هنر میناکاری بر روی ظروفی چون بشقاب، گلدان، سینی، قندان، و یا زیورآلات مانند گردنبند، دستبند، انگشتر، مهر انگشتری، مهر خاتم و نیز اشیاء تزئینی همچون تابلو، مجسمه استفاده می شود.

اولین نمونه‌های میناکاری در ایران به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. در آن زمان، از این هنر برای تزئین ظروف و اشیاء فلزی استفاده می‌شد. در دوره سلجوقیان و صفویان، میناکاری به اوج شکوفایی خود رسید و هنرمندان ایرانی با خلاقیت و ظرافت، نقوش و طرح‌های بدیعی را بر روی ظروف و اشیاء مختلف خلق کردند.

ظروف و اشیاء میناکاری شده به دلیل رنگ‌های شاد و نقوش و طرح‌های ظریف، بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند.استحکام و ماندگاری: ظروف میناکاری شده در برابر حرارت و ضربه مقاوم هستند و عمر طولانی دارند.ارزش هنری: ظروف و اشیاء میناکاری شده به دلیل ظرافت و دشواری تولید، ارزش هنری بالایی دارند.

ایران سرزمینی کهن با تمدن و تاریخی چند هزار ساله است که هنرهای بسیاری را در این سالیان دراز در خود پرورانده و به عرصه ظهور رسانده است.

 

 

 

کلیدواژه