مرداد ۱۶, ۱۳۹۵ ۱۳:۱۲ Asia/Dushanbe
  • تلاش ایران برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان

وزارت امور خارجه ایران از تلاش‌های راهبردی این وزارتخانه برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف جهان خبر داد.

به گزارش رادیو تاجیکی، "مرتضی دامن پاک" معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه ایران امروز -شنبه- در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با حرکتی منسجم و ملی می‌توان زبان و ادب فارسی را در کشورهای حوزه تمدنی ایران احیا کرد و گسترش داد.

وی افزود: اقدامات خوبی در دست اجرا است تا کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف جهان گسترش یابد و زبان آموزان با سفر به ایران، از نزدیک با فرهنگ و تمدن ایرانی و ادبیات فارسی آشنا شوند.

در همین حال هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی نیز با حضور 200 زبان آموز از 40 کشور جهان در تهران در حال برگزاری است.

به گفته "غلامعلی حداد عادل" رئیس بنیاد سعدی، شرکت کنندگان در این دوره مهارت‌های زبان آموزی، خواندن، نوشتن، شنیدن و سخن گفتن به زبان فارسی را آموزش می‌بینند.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به استقبال چشمگیر علاقمندان به یادگیری زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف برای حضور در این دوره‌ها، افزود: میهمانانی از کشورهای پاکستان، تاجیکستان، هند، انگلیس، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، کلمبیا، آرژانتین، تونس، الجزایر، استرالیا، آمریکا و چین در این دوره شرکت کرده‌اند.

حداد عادل گفت سوولیت انتخاب، معرفی و اعزام فارسی آموزان به ایران بر عهده رایزنان فرهنگی و خانه‌های فرهنگ ایران در کشورهای مختلف است و افرادی که در دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی شرکت کرده‌اند آشنایی مقدماتی با زبان فارسی دارند و یا در حال آموزش و تدریس فارسی در کشورهای خود هستند.