افزایش چشمگیر مراودات تجاری ایران و انگلیس در دوره پسابرجام
https://parstoday.ir/tajiki/news/iran-i27227-افزایش_چشمگیر_مراودات_تجاری_ایران_و_انگلیس_در_دوره_پسابرجام
تازه‌ترین گزارش سالانه اتاق بازرگانی انگلیس و ایران درباره روابط تجاری میان دو کشور در سال‌های اخیر حاکی از آن است که مراودات اقتصادی دو طرف در دوره پسابرجام نزدیک به 50 درصد افزایش‌یافته است.
(last modified 2024-01-23T05:36:52+00:00 )
دی ۰۹, ۱۳۹۶ ۱۵:۵۵ Asia/Dushanbe
  • افزایش چشمگیر مراودات تجاری ایران و انگلیس در دوره پسابرجام

تازه‌ترین گزارش سالانه اتاق بازرگانی انگلیس و ایران درباره روابط تجاری میان دو کشور در سال‌های اخیر حاکی از آن است که مراودات اقتصادی دو طرف در دوره پسابرجام نزدیک به 50 درصد افزایش‌یافته است.

بر اساس این گزارش حجم صادرات تجاری انگلیس و ایران در سال 2015 میلادی، که 14 ژوییه (23 تیر) همان سال توافق برجام به امضا رسید، از 112.9 میلیون یورو به 171.5 میلیون یورو در سال 2016 میلادی افزایش‌یافته است. 

این در حالیست که حجم روابط تجاری دو طرف در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در بازه زمانی سال های 2011 تا 2013 میلادی روند نزولی طی کرده بود. بر اساس این گزارش حجم صادرات تجاری انگلیس و ایران در سال 2011 میلادی 203.5 میلیون یورو برآورد شده و به ترتیب در سال های 2012 و 2013 میلادی به 119.6 میلیون یورو و 89.4 میلیون یورو کاهش یافت.

 افزایش دوباره مراودات تجاری دو طرف از سال 2015 میلادی تاکنون موید آن است که توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام جان تازه‌ای را در کالبد روابط تجاری دو طرف دمیده است.