تفسیر- سیاست مداخله در امور داخلی ایران در دستور کار کاخ سفید
دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا بار دیگر در مداخلهای آشکار در امور منطقه به استقبال برخی اغتشاشات در داخل ایران رفته است.
ترامپ در پیامی توئیتری، بیانیه کاخ سفید را منتشر کرد و نوشت: «گزارشهای زیادی از تظاهراتهای مسالمتآمیز شهروندان ایران که از فساد رژیم و هدر دادن ثروت این کشور برای تأمین منابع مالی تروریسم در خارج این کشور خسته شدهاند، وجود دارد». ترامپ در توئیترش مدعی شده است: «دولت ایران باید به حقوق مردم خود از جمله حق ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظارهگر است».
افزون بر ترامپ که بدون توجه به آداب دیپلماسی، از بیثباتی در کشورهای مستقل ازجمله ایران حمایت میکند، برخی دیگر از رهبران سیاسی آمریکا نیز درباره تجمعات محدود و مسالمتآمیز در ایران به اظهارنظر پرداخته و کوشیدهاند تا با بزرگنمایی آن، خط مداخله در امور داخلی ایران را پیش ببرند. اینها همان مقاماتی هستند که در طی سالهای گذشته همواره موضعی ضدایرانی اتخاذ کردهاند.
نکته جالب توجه آنجاست که تنها یک روز پیش از این مداخله آشکار، خبرهایی مبنی بر رسیدن واشنگتن و تلآویو به توافقی برای کارگروه مشترک علیه ایران منتشر شده و به نظر میرسد که حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران دستورکار همین کارگروه بوده است.
دونالد ترامپ از زمان رسیدن به قدرت کوشیده است تا خصومت خود با مردم ایران را به نمایش بگذارد. بدعهدی در توافق هستهای، احیای تحریمها، تلاش برای توقف برنامههای موشکی، توهین به تاریخ و تمدن ایرانی و اتهام حمایت از تروریسم، همه و همه گامهایی بوده که کاخ سفید علیه ملت ایران برداشته و اکنون در گامی تازه، سیاست مداخله در امور داخلی ایران در دستورکار قرار گرفته است.
واشنگتن که سابقهای طولانی در تحریک گروه های برانداز در کشورهای مستقل داشته و تاکنون بارها تئوریهای انقلابهای رنگی را در سایر کشورها به اجرا گذاشته است، همچنان امیدوار است که بتواند از این تئوری ها برای مبارزه با انقلاب اسلامی در ایران استفاده کند. شاید برای همین است که با شکست فاز تروریستی مبارزه با انقلاب اسلامی در منطقه، اکنون واشنگتن به این فکر افتاده که میتواند با فرصتطلبی و سوءاستفاده از برخی نارضایتیهای اقتصادی، علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام کند.
این درحالیست که فقدان مشروعیت واشنگتن در بین افکارعمومی ایران، هیچگونه شانسی برای قدرتنمایی داخلی کاخ سفید باقی نگذاشته و مردم ایران که شجاعانه بر تروریستهای داعش پیروز شدند، نخواهند گذاشت حامیان تروریستها در امور داخلی ایران دخالت کنند.
دونالد ترامپ که این روزها روی اسبهای بازنده در غرب آسیا شرطبندی کرده و با حمایت تلآویو و ریاض سعی میکند تا شکستهای پیاپی خود را جبران کند، نه فقط از محبوبیت کافی برای اثرگذاری بر اتفاقات داخلی ایران برخوردار نیست، بلکه حتی نمیتواند نقشی در تحولات منطقه داشته باشد. تشکیل کارگروههای مشترک با رژیم صهیونیستی و اعراب منطقه هم نمیتواند تاثیری بر فرجام این افول قدرت واشنگتن در منطقه داشته باشد.
حمایت دونالد ترامپ از اغتشاشات در ایران را باید آخرین تیر شلیک شده از سوی واشنگتن به سمت تهران در سال 2017 دانست. این شلیکها البته در سال 2018 ادامه خواهد یافت اما احتمالا بهدلیل ناشیگری شلیککنندگان هیچگاه به هدف اصابت نخواهد کرد.