وزیر خارجه ایران یاد زرتشت را گرامی داشت
وزیر امور خارجه ایران در سالروز درگذشت زرتشت پیامبر ایرانی، یاد او را گرامی داشت.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، پنجم دی ماه برابر با 26 دسامبر سالروز درگذشت زرتشت، پیامبر ایرانی است و در این روز هموطنان زرتشتی در شهرهای مختلف با نیایش همگانی آن را گرامی میدارند.
ظریف در این پیام تصریح کرد: سالروز درگذشت آشو زرتشت، پیامبر بزرگ ایرانی را به کلیه زرتشتیان مهربان کشورمان و «پارسیان» در سایر کشورها تسلیت می گویم.
وزیر امور خارجه ایران در این پیام اظهار داشت: «زرتشت بزرگ پایه گذار آیین یکتاپرستی در ایران باستان و منادی (ندادهنده) و مبلغ پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. آیینی که هنوز هم هویت خود را در مهر و دوستی میان انسان های نیک نهاد و دوری از کینه و رفتارهای اهریمنانه جستجو میکند.»
وزیر امور خارجه در این پیام بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران و همه ایرانیان به عنوان کشوری که همواره توانسته است پرچم همزیستی و دوستی میان ادیان مختلف را به عنوان یک الگو و نمونه در این سرزمینِ هماره یکتاپرست بر افراشته دارد، برای برخورداری از این فرهنگ متعالی در جهان پر آشوب و آشفته امروز به خود میبالد.»
بر اساس برخی روایت های موجود، در پنجم دی ماه در پی حمله لشکر تورانی به شهر بلخ، آشو زرتشت که با گروهی از پیروانش در آتشکده این شهر مشغول نیایش بود، به دست سپاه تورانیان کشته شدند.
زرتشتیان این روز را روز 'خور ایزد' می گویند و آن را گرامی می دارند.