بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۱ Asia/Dushanbe
  •  اظهارات سید حسن نصرالله در چهل سالگی انقلاب اسلامی

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی که در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، ضمن تبیین برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، به تلاش و اقدام های مشترک آمریکا، اسرائیل و عربستان برای مقابله با انقلاب اسلامی اشاره کرد.

انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مهمی طی چهل سال گذشته داشته است که سید حسن نصرالله به دو دستاورد سیاسی اشاره کرد:

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته، استقلال در هر دو عرصه سیاست خارجی و داخلی است. به لحاظ داخلی، هیچ قدرت خارجی در چینش قدرت در ایران مداخله ای ندارد و هیچ مقامی برای رسیدن به کرسی قدرت به جلب حمایت خارجی روی نیاورده است. به لحاظ خارجی، هیچ بازیگر خارجی نه تنها در تصمیم سازی خارجی جمهوری اسلامی ایران دخالتی ندارد بلکه هیچ قدرتی نیز نمی تواند خواسته ها و اهداف خود را بر دولت ایران تحمیل کند.  این موضوع در سخنرانی شب گذشته سید حسن نصرالله به عنوان نخستین دستاورد انقلاب اسلامی مطرح شد. دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ایران از معدود کشورهای جهان است که در تصمیم و اراده ملی خود مستقل است و دلیل اصلی وضع تحریم ها علیه ایران نیز این است که ایران کشوری مستقل و صاحب تصمیم است.

یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، اهمیت داشتن رای مردم و مردم سالاری است. طی چهل سال گذشته ۳۵ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. این اتفاق در حالی است که در محیط منطقه ای خاورمیانه اساسا انتخابات برای اغلب کشورها، معنایی ندارد و حکام و دولتمردان بر اساس آرا مردمی انتخاب نمی شوند بلکه قدرت ماهیت خانوادگی و خاندانی دارد. سید حسن نصرالله در این خصوص نیز با تاکید بر اینکه انقلاب ایران از روز اول بنای کشور را بر حاکمیت مردم گذاشت، گفت دستاوردهای انتخابات ایران هرگز و حتی در طول جنگ تحمیلی هم متوقف نشد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی شب گذشته خود به اقدام ها و تلاش های مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان برای مقابله با انقلاب اسلامی اشاره کرد. یکی از این اقدام ها، تقابل اندیشه ای با انقلاب اسلامی است. در واقع، یکی از علل اصلی رویکرد تقابلی با انقلاب اسلامی ایران، اندیشه نو و جدید این انقلاب است. دبیرکل حزب الله لبنان در این خصوص به اعتراف ولیعهد سعودی اشاره کرد و گفت محمد بن سلمان اعتراف کرد که واشنگتن از او خواسته است برابر اندیشه امام خمینی (ره) ، وهابیت را انتشار دهد.

یکی دیگر از محورهای سخنرانی سید حسن نصرالله، احتمال حمله اسرائیل و آمریکا علیه ایران بود. مقام های اسرائیلی و آمریکایی هر از گاهی جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی تهدید می کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از اینکه دولت ترامپ مرحله اول تحریم ها را علیه ایران باز گرداند، صریحا فرمودند: " جنگ نخواهد شد." سید حسن نصرالله نیز شب گذشته تاکید کرد که امکان جنگ اسرائیل علیه ایران مدتهاست که وجود ندارد.   

محور پایانی سخنان دبیرکل حزب الله لبنان، توانایی جمهوری اسلامی ایران برای گذار از چالش های پیش رو به خصوص تحریم ها بود. سید حسن نصرالله خردمندی رهبر انقلاب، صبر مردم در مقابل مشکلات را دو عامل موفقیت ایران در گذار از این چالش ها عنوان کرد و گفت افق مقابل ما پیروزی مقاومت است.

 

کلیدواژه