بهمن ۲۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۸ Asia/Dushanbe
  • حجت الله فغانی: انقلاب اسلامی الهام بخش آزادی خواهی در جهان است

سفیر ایران در تاجیکستان با برشمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته، این انقلاب را الهام بخش تحرکات آزادی خواهانه در پهنه وسیعی از جهان دانست.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الله فغانی افزود: شجاعت ایران در ایستادگی مقابل استکبار جهانی و ایادی منطقه ای آن، الهام بخش تحرکات آزادی خواهانه در پهنه وسیعی از جهان، از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا و آسیای غربی شده است.

سفیر ایران در دوشنبه گفت: بسیاری از آگاهان و ناظران سیاسی، موج بیداری اسلامی در منطقه را الهام گرفته  از پیام انقلاب اسلامی می دانند.

فغانی با بیان اینکه با وقوع انقلاب، ایرانی که افتخار دولتش ژاندارمی آمریکا بود، به کشوری خدا باور و خود اتکا تبدیل شد گفت: این خودباوری چنان بود که فرزندان انقلاب در مذاکراتی کم نظیر در تاریخ دیپلماسی، مقابل بزرگترین قدرت های جهان در قالب گروه 1+5 نشستند و مذاکره ای تاریخی کردند. مذاکراتی که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری کشوری که ادعا می کند قدرت اول دنیاست، نتایج آن را برای آمریکا و متحدانش فاجعه بار خوانده  است.

این دیپلمات ایرانی، بازگرداندن دین به عرصه حیات سیاسی را معجزه دیگر انقلاب اسلامی ایران دانست و  افزود: انقلاب ایران غبار غربت از چهره نورانی دین مبین اسلام زدود و آن را بر صدر نشاند.  

فغانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با ارائه «الگوی حکومتی مردم سالاری دینی» نشان داد برخلاف القائات کسانی که فکر می کنند دین و اسلام سیاسی، با توسعه و دمکراسی سازگار نیست، می تواند به شکل بهتر و عالی‌تر کرامت انسانی و رشد و پیشرفت مادی و معنوی جامعه را رقم بزند.

سفیر تهران در دوشنبه افزود: البته مستکبرانی که مایل نیستند شاهد الهام بخشی این الگوی حکومت دینی باشند، سعی می‌کنند چهره ناکارآمدی از آن به نمایش درآید و همزمان در تلاش هستند تا چهره دین مبین اسلام را با ابزارهای به ظاهر دینی با خلق گروه‌های تکفیری و افراطی چون داعش و النصره و ترویج تفکرات سلفی و وهابی مشوّش کنند.

فغانی در ادامه با اشاره به دستاوردهای انقلاب در سایر بخش ها یادآور شد: ایران اکنون دومین کشور دنیا در پیوند مغز استخوان و یکی از چهار کشور برتر جهان در حوزه فناوری نانو و سلول های بنیادی است. به چرخه کامل سوخت هسته ای برای مصارف صلح آمیز دست یافته و در صنایع دفاعی، پرتاب ماهواره، تولید جنگنده بومی و هواپیماهای بدون سرنشین به توفیقات چشمگیری رسیده است و همه این توفیقات را در شرایط تحمیل جنگ 8 ساله و تحریم های به اصطلاح فلج کننده و تنها با تکیه بر توان جوانانش به دست آورده است.

کلیدواژه