تهران میزبان هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب
(last modified Tue, 05 Mar 2019 06:01:36 GMT )
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱ Asia/Dushanbe
  • تهران میزبان هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب

هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب با حضور نمایندگانی از ۱۴ کشور عضودر تهران آغاز به کار کرد.

"محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی ایران عصر  دوشنبه  در آغاز این نشست با اشاره به تقارن برگزاری اجلاس هفتم شورای هماهنگی کریدور شمال- جنوب در تهران با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این اجلاس نقطعه عطفی در کریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.

دراین اجلاس دو روزه که همزمان با هشتمین اجلاس کارشناسی کشورهای عضو برگزار می شود شاخه دریایی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و جابه‌جایی کامیون‌ها به روش "رو- رو "از روی دریای خزر،  مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

کریدور شمال - جنوب در سال 2000 با همکاری سه کشور ایران، هند و روسیه تشکیل شد و با پیوستن 11 کشور دیگر یعنی ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، بلاروس، سوریه و جمهوری آذربایجان، هم اکنون 14 عضو دارد.

ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود در چهارراه کریدوری جهان قرار گرفته است و کریدورهای شمال - جنوب، شرق - غرب، جنوب آسیا و تراسیکا ( «تراسیکا» کریدوری بین‌المللی است که آسیا را به اروپا متصل می‌کند) چهار کریدور مهم ارتباطی جهان هستند که بخشی از آنها از ایران می گذرد.

کریدور شمال-جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.

"سوراب کومار"  Saurabh Kumar سفیر هند در ایران با اشاره به اهمیت کریدور شمال-جنوب می گوید : حمل بارهای آزمایشی در این مسیر و نتیجه فوق‌العاده آن، سبب شده تا در هند جلسات و گردهمایی‌های بسیاری برای معرفی این کریدور و منافع آن به سرمایه‌گذاریان هندی برگزار شود. 

 یکی از اهداف برگزاری اجلاس تهران ، تاکید بر این نکته است که توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی فقط منوط به حمل‌ونقل نیست. بلکه ارتقای تجارت را نیز درپی دارد.در سال 2018، یازده میلیون تُن کالا از این کریدور جابجا شد که با توجه به تکمیل راه آهن قزوین - رشت این میزان افزایش خواهد یافت.

"شهرام آدم‌‌نژاد" معاون معاون حمل و نقل وزیر ­راه و شهرسازی در هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب با اشاره به رویکردهای اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران در خصوص رونق هرچه بیشتر ترانزیت و به تبع آن رشد تجارت و مبادلات اقتصادی در این کریدور­ گفت: تجاری‌ سازی همه مسیرهای جایگزین در کریدور به منظور فعال‌ سازی این کریدور، بازسازی حلقه‌های ضعیف یا مفقوده در طول زنجیره در دستور کار قرار دارد که از جمله اقدامات راهبردی در این زمینه می‌توان به توسعه مسیرهای دریایی بنادر شمال ایران جهت اتصال به بنادر حاشیه دریای خزر از طریق برقراری خطوط کشترانی منظم اشاره کرد.

این اقدامات و طرح ها سبب تقویت مسیرهای کریدور شمال جنوب و جنوب غرب جهت اتصال به دریای سیاه خواهد شد.  جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آماده همکاری نزدیک برای جذب سرمایه‌ گذاران خارجی است و مشوق‌ها و امتیازاتی را نیز در این زمینه در نظر گرفته  است.

توجه به جذابیت‌ های توریستی و گردشگری کریدور شمال – جنوب در کنار توسعه ترانزیت بار، از دیگر موضوعاتی است که با سایر کشورهای عضو کریدور در دستور قرار دارد.

انتظار می رود شرکت‌کنندگان درهفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب به  راهکارهایی موثر درجهت هم‌افزایی و هماهنگی کشورهای عضو دست پیدا کنند تا فضای مطلوب‌تری برای استفاده از مزیت های کریدور شمال – جنوب فراهم شود.

 

کلیدواژه