خرداد ۲۳, ۱۳۹۸ ۰۹:۱۹ Asia/Dushanbe
  •  بررسی شکایت مربوط به توقیف اموال و دارایی‌های ایران در لاهه

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از بررسی شکایت ایران از آمریکا با موضوع توقیف اموال و دارایی‌ها و وضع محدودیت‌های غیرقانونی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

«احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیات رئیسه مجلس ایران روز پنجشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دعاوی ایران علیه آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اموال و دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در دادگاه لاهه مطرح شد که بر اساس آن روز گذشته (چهارشنبه) وکلای آمریکایی به دفاع پرداختند.

عضو هیات رئیسه مجلس ایران با بیان اینکه وکلای ایرانی امروز (پنجشنبه) از طرح شکایت خود دفاع می‌کنند، افزود: داوران امروز برای صدور رأی وارد شور می‌شوند و سه داور ایرانی و سه داور طرف مقابل متشکل از دو آمریکایی و یک انگلیسی و دو داور ناظر آلمانی و رئیس سوئیسی داوری خواهند کرد.

ایران در شکایت خود از آمریکا که 14 ژوئن 2016 نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رسید، آمریکا را به نقض عهدنامه مودت سال 1955 بین دو کشور متهم کرد اما آمریکا به بررسی این شکایت و صلاحیت دیوان، ایراد وارد کرد.

پیش‌تر دیوان بین‌المللی دادگستری سوم اکتبر 2018 با اعلام این که صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را دارد، به لغو تحریم‌های آمریکا علیه اهداف بشردوستانه در ایران شامل تحریم های دارویی، غذایی و هوایی آمریکا رأی  داد.

 

کلیدواژه