اردیبهشت ۰۱, ۱۳۹۹ ۰۸:۳۹ Asia/Dushanbe
  • همتی خطاب به صندوق بین المللی پول: وام ایران را از طریق اینستکس پرداخت کنید

رئیس کل بانک مرکزی ایران خطاب به صندوق بین المللی پول با تاکید بر اینکه این صندوق، وام درخواستی ایران را می تواند از طریق اینستکس اتحادیه اروپا یا کانال مالی سوئیس پرداخت کند خاطرنشان کرد: اکنون زمان عمل است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از فارس، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ایران در پاسخی مکتوب به پرسش های شبکه خبری بلومبرگ، خطاب به «کریستالینا گئورگیوا» Kristalina Georgieva رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشت: آمریکا صندوق بین المللی پول را اداره نمی کند، بلکه مدیریت و هیئت مدیره این صندوق هستند که بر فعالیت های این نهاد نظارت دارند و تضمین می کنند که صندوق بین المللی پول بر اساس تعهدات های خود عمل می کند.

همتی با بیان اینکه ایرانی ها همانند آمریکایی ها و اروپایی ها، انسان های بسیاری را از دست داده اند افزود: ذخایر بانک مرکزی ایران در سراسر جهان تحت تحریم های آمریکا قرار دارد که این اقدام غیرقانونی و یکجانبه است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: تحریم ها باید یکجا برداشته شود اما متاسفانه بازیگرانی در دولت آمریکا وجود دارند که اهمیت چندانی برای قانون و نظم بین المللی قائل نیستند.

درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران از این صندوق، ششم مارس با امضاء «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی خطاب به رئیس صندوق بین‌المللی پول ارسال شد، اما در جریان بررسی درخواست کشورها، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن با درخواست جمهوری اسلامی‌ مخالفت است و در صورت لزوم از حق وتوی خود در این مورد استفاده می‌کند.

کلیدواژه