مرداد ۱۶, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۷ Asia/Dushanbe
  • حقوق بشر اسلامی تأمین کننده حقوق همه انسانها است

ستاد حقوق بشر ایران اعلام کرد : حقوق بشر اسلامی تامین کننده حقوق همه انسان‌ها در جهان است.

به گزارش رادیو برون مرزی صدای خراسان رضوی ، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی در بیانیه ای تاکید کرد ،ملاک در حقوق بشر اسلامی، نفع و ضرر افراد و گروه ها و شخصیت ها نیست، بلکه از آنجا که همه بنده خدا هستند، پس سزاوار کرامتند، فراگیری و عمل به مفاهیم حقوق بشر اسلامی موجب استیفای حقوق همه انسان ها خواهد شد.          

در این بیانیه با اعلام اینکه غربیها در طول چند دهه تلاش کردند تا با فریب افکار عمومی اینگونه وانمود کنند که مانع اصلی در استیفای حقوق بشر، وجود خدا در متن زندگی فردی و جمعی انسانها است،تصریح شده است:تاریخ ثابت کرد حذف خدا از جامعه بشری، نه تنها ادعای غربیها برای تأمین حقوق حداکثری انسانها را محقق نکرد، بلکه آنها از تأمین حقوق حداقلی برای بشریت نیز بازماندند.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران افزود : وضعیت تأسف بار جهان امروز محصول حاکمیت فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه های قدرتمداران غربی در طول چندین دهه  گذشته است که یک طرف آن ملت های آزاده و مستقل و طرف دیگر آن اشغالگران، متجاوزان و تروریست ها هستند؛ با این تفاوت که ملت های آزاده و مستقل متهم به نقض حقوق بشر و اشغالگران و متجاوزان و تروریستها مدعی حمایت از حقوق بشرند.

پنجم اوت سال 2008 بنا به پیشنهاد ایران و تصویب در سازمان همکاری اسلامی به عنوان "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" نامگذاری شده است.

این روز یادآور تصویب اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام در سازمان همکاری اسلامی در پنجم اوت سال 1990 است.

کشورهای اسلامی در آن روز برای نخستین بار توانستند در قالب یک سند مشابه، اسناد حقوقی بین‌المللی معاصر، دیدگاه های اسلامی در زمینه حقوق انسان ها و تعهدات دولت‌های اسلامی در این خصوص را با ماهیت حقوقی یک بیانیه یا اعلامیه تبیین کنند.

 

کلیدواژه