مهر ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۷ Asia/Dushanbe
  • حسن روحانی و عبدالله عبدالله امروز در تهران دیدار کردند
    حسن روحانی و عبدالله عبدالله امروز در تهران دیدار کردند

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فراورده‌های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی‌ها را فراهم کند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در تهران از افتتاح راه آهن خواف - هرات در روزهای آینده خبر داد و افزود: اتصال راه آهن‌های ایران و افغانستان موجب تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور است.

رییس جمهوری اسلامی ایران با ابرازخرسندی از تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان گفت: مهم این است که مردم این کشور بعد از سال‌ها جنگ و درگیری به صلحی واقعی برای حفظ دستاوردهای خود دست یابند و راه حل این مشکل نیز گفتگوهای سیاسی و مذاکره بین افغان‌ها است.

وی با حمایت از تلاش‌های انجام شده برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان افزود: صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان به عنوان کشور همسایه و برادر برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه دارد و ملت و دولت ایران همواره در کنار ملت و دولت افغانستان بوده و خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه دخالت و حضور آمریکا به عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است اظهار کرد: دولت آمریکا که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، به دنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.

 

- قدردانی عبدالله عبدالله از مواضع ایران درباره تحولات افغانستان

در این دیدار عبدالله عبدالله نیز با قدردانی از حمایت‌‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در افغانستان ابراز امیدواری کرد: با حمایت و مواضع ایران، مذاکرات صلح افغانستان و برقراری امنیت و آرامش پایدار در این کشور به نتیجه برسد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان همچنین از میزبانی ایران از مهاجران افغانستانی در سال‌های متمادی جنگ و درگیری در این کشور قدردانی کرد و افزود: دیدارهای خوبی با مقامات ایران در سفر به تهران انجام شد و توافقات دو کشور در زمینه‌های مختلف نیز پیگیری خواهد شد

.

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه