بهمن ۲۳, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶ Asia/Dushanbe
  • انقلاب ایران؛ چالش جدی 42 ساله دولتمردان امریکا
    انقلاب ایران؛ چالش جدی 42 ساله دولتمردان امریکا

مراسم جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی امسال به علت شیوع ویروس کرونا متفاوت از سال‌های گذشته و به صورت موتوری و خودرویی برگزار شد.

 با برگزاری مراسم 22 بهمن ، انقلاب شکوهمند اسلامی وارد چهل وسومین سال بهار خود شد . با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، انقلاب ملت ایران همواره یکی از چالش های عمده برای ساکنان اتاق زرد بیضی شکل در واشنگتن بوده است اساسا چرا انقلاب اسلامی ایران در چهاردهه گذشته به عنوان یک چالش  های جدی برای دولتمردان امریکا محسوب می شود ؟ 

آنچه مسلم است  وقوع انقلاب اسلامی در ایران و گسترش عمق نفوذ ایران در بین کشورهای اسلامی   یکی از دغدغه های دولتمردان کاخ سفید به شمار میرود.

روژه گارودی، اندیشمند فرانسوی در باره اهمیت انقلاب اسلامی می‌گوید: «انقلاب اسلامی دارای معنای جدیدی بود که نه تنها حکومت سیاسی، اجتماعی و استعماری را سرنگون کرد، بلکه مهمتر از این تمدن و جهان‌بینی خاصی را که در مقابل دین علم شده بود، واژگون ساخت».

افزون بر روژه گارودی فرانسوی ، بسیاری دیگر از تحلیل‌گران سیاسی پیروزی انقلاب اسلامی را قدرت‌یابی مسلمانان در جهان ارزیابی کرده‌اند.

به عنوان نمونه، میشل جانسون در مقاله‌ای در نشریه «ژئوپولیتیکان استراتژیک» می‌نویسد: "جامعه مسلمین پس از انقلاب اسلامی ایران از حالت ضعف و ناتوانی خود خارج شد و به یک قدرت تبدیل شد".

همچنین  به نوشته هفته نامه آلمانی اشپیگل، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) حیات تازه‌ای به مسلمانان در سراسر جهان بخشید و اسلام مبارزترین مذهب دنیا با انرژی انقلاب خود 1/2 میلیارد مسلمان را برانگیخت و آنان را برای تشکیل حکومت الله در زمین به حرکت درآورد.

در این میان «هادی آونگ » رئیس حزب اسلامی (پاس) مالزی هم می گوید :  انقلاب اسلامی ایران موجب شد، مسلمانان جهان  از قید و بند‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فکری استعمار، خارج شوند."

و در نهایت  موسسه بروکینگز در تحلیلی که به  افزایش حوزه نفوذ ایران  پرداخته و می نویسد :  ایران توانسته است در پی اشتباهات مداوم آمریکا در منطقه از طریق سیاست‌های نرم در ساختار قدرت منطقه‌ای تغییرات چشمگیری ایجاد کند".

به هر تقدیرآنچه مسلم است،  انقلاب اسلامی ایران  علاوه بر اینکه نظام سیاسی اسلام را به دنیا عرضه کرده است  از سوی دیگر تبدیل به الگوی مبارزاتی مردم تحت ستم در نقاط مختلف جهان از غرب تا شرق اسیا شده است  .

پروفسور جیمز بیل، محقق آمریکایی در این خصوص می‌گوید: «موجی از هیجان توده‌ای، اسلام را فراگرفته است و این نیروی توده‌ای که غالباً به عنوان اسلام بنیادگرا توصیف می‌شود از مرزهای جغرافیایی گذشته، ایدئولوژی سیاسی و رژیم‌های ملی را نیز فراگرفته است.»

گسترش تفکر بیداری اسلامی پس از وقوع انقلاب ایران

بی‌‌گمان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های سیاسی اجتماعی جهان اسلام گسترش تفکر بیداری اسلامی از اواخر دهه‌‌ 1970 و به ویژه پس از وقوع انقلاب اسلامی بوده است.

در این دوره برخی حرکت‌های اسلامی که پیشتر خاموش بودند مجدداً فعال شدند. پیش از آن گروه‌هایی مانند اخوان‌المسلمین و گروه‌های انشعابی آن در جهان عرب و در مصر وجود داشتند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در کشورهایی چون تونس، الجزایر، فلسطین، عراق، لبنان، عربستان  و کشورهای حاشیه خلیج فارس، مغرب ، مالزی، اندونزی، و حتی در پاکستان گروه‌های سیاسی تازه‌ای با خط و روش و ایدئولوژی اسلام‌‌گرایانه شکل گرفتند.

در این میان افغانستان به دلیل اشتراک زبانی، همجواری و فرهنگی اثر بخشی انقلاب اسلامی نیز آغاز شد و در مقاومت مردم دربرابر کودتای کمونیستی طرفدار شوروی نمود کاملی یافت، در زمان اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی نیز گروه‌های شیعه و سنی یعنی مجاهدین افغان از انقلاب اسلامی تأثیر می گرفتند.

در پاکستان نیز پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث ارتقای سطح فکری و بینش سیاسی نسل جوان شیعی و پیدایش نهضت اجرای فقه جعفری گردید و با درک همین شرایط هم است که  برخی از خبرگزاری‌های جهانی قدرت ایران را به عنوان بزرگ‌ترین قدرت جهان مطرح کردند، برای نمونه، هفته‌‌نامه‌ دو زبانه‌ «هجوم» در این باره  می نویسد: «امام خمینی ره ، غرور غرب را پایمال کرد و ابرقدرت‌های شرق و غرب را به ذلت و خواری کشاند و نشان داد که اسلام دارای بزرگ‌ترین قدرت است».

و نکته اخر اینکه ، نفوذ معنوی ایران در بین کشورهای منطقه باعث شده تا دولتمردان صهیونیستی نیز به قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران اذعان نمایند . «ابا ابان»Abba Eban  نظریه پرداز صهیونیستی و وزیر خارجه وقت اسرائیل می‌گوید: «انقلاب اسلامی، کوته اندیشی نیست بلکه فصل جدیدی در تاریخ ایده است. من احساس می‌کنم این ایده در منطقه غرب آسیا  شیوع یافته و پیروزی انقلاب اسلامی بیانگر این پدیده‌هاست».

در مجموع باید گفت  انقلاب اسلامی ایرا ن در چهار دهه گذشته دستاوردهای مهمی را در حوزه های مختلف  کسب کرده است.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح بین‌المللی قدرت‌یابی و نفوذ ایران در منطقه و در بین کشورهای اسلامی است .

به بیان دیگر با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تغییر سیاست خارجی کشور که با تحولات عمده بین المللی نیز همراه شد، نفوذ معنوی  ایران در غرب و شرق  آسیا، سبب فراهم شدن فضای مانور وسیعی برای تهران و تاثیرگذاری بر معادلات منطقه‌ای گشته است تا انجا که همین عامل باعث  دلنگرانی رقبای منطقه‌ای و قدرت‌های بین المللی شده است .

بی تردید این دلمشغولی  در سالهای اینده نیز ادامه خواهد داشت چرا که شجره طیبه انقلاب اسلامی  روز به روز تنومندتر شده و نفوذ معنوی انقلاب اسلامی ایران برغم انواع شیطنتهای قدرت های غربی و منطقه ای  بیش از گذشته  افزایش یافته است .

به هر تقدیر صرف نظر از نفوذ معنوی  انقلاب اسلامی ایران  در منطقه  ودربین کشورهای اسلامی ،ایران تبدیل به یک کشور قدرتمند و تاثیر گذار در معادلات منطقه ای  وجهانی شده است .و بی تردید  غربی ها برای حل بسیاری از معضلات منطقه ای خود ، نیازمند به همکاری و  ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران هستند .

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه