آبان ۰۵, ۱۳۹۵ ۱۷:۳۵ Asia/Dushanbe

رئیسان جمهور ایران و فنلاند از اراده تهران و هلسینکی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی ایران خبر دادند.

به گزارش رادیو تاجیکی، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با سائولی نی‌نیستو Sauli Niinistö رییس جمهوری فنلاند در تهران گفت: اسنادی که امروز (چهارشنبه) بین دو کشور به امضا رسید، روابط تهران-هلسینکی را در عرصه‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گسترش خواهد داد.

رییس جمهوری ایران با اشاره به ظرفیت‌های فراوان جمهوری اسلامی و فنلاند برای همکاری افزود: حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، صنعت، محیط زیست، معدن و جنگل می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای گسترش همکاری ها بین دو کشور باشد.

روحانی تاکید کرد در مذاکرات امروز با رییس جمهوری فنلاند از همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق شهروندی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم به ویژه در کشورهای عراق، سوریه، لیبی و یمن استقبال شد.

"سائولی نی‌نیستو" رییس‌ جمهوری فنلاند نیز در این نشست مشترک خبری گفت: ایران و فنلاند می‌توانند همکاری‌های خود را در آینده گسترش دهند و بی‌تردید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نقطه عطفی در تحقق این هدف است.

رییس جمهوری فنلاند همچنین با اشاره به حضور شمار زیادی مهاجر از جمله بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران، همکاری اتحادیه اروپا و ایران را در این زمینه دارای اهمیت بسیار دانست.

امروز با حضور رئیسان جمهوری ایران و فنلاند چهار سند همکاری در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضای مقام‌های دو کشور رسید.