آبان ۰۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۸ Asia/Dushanbe
  • بیانات رهبری در دیدار رئیس جمهور فنلاند

رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفتند، امریکا و برخی دولتها همه مسائل را بر اساس منافع خود محاسبه می‌کنند و به فکر ریشه‌کن کردن بیماری تروریسم چه در عراق و چه در سوریه نیستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز (چهارشنبه) در دیدار سائولی نینیستو رئیس‌جمهوری فنلاند و هیات همراه با اشاره به پدیده تروریسم به‌عنوان یکی از مصائب دردناک جامعه بشری، کشتارهای دسته‌جمعی همچون کشتار مردم یمن بدست دولت سعودی را بدترین نوع تروریسم خواندند و تأکیدکردند: مقابله با تروریسم نیازمند اراده جدی همه کسانی است که در قدرتهای بین‌المللی نفوذ دارند و عقلای جهان، و دولتها و قدرتمندانِ با شرف دنیا باید برای علاج این پدیده، فکر و اقدام کنند.

ایشان، مواضع دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد را مورد انتقاد قرار دادند و افزودند: دبیرکل سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که به دلیل وابسته بودن این سازمان به پول دولت سعودی، امکان محکوم کردن کشتار کودکان یمنی وجود ندارد که این نشان‌دهنده وضع اخلاقی اسف‌بار سیاستمداران بین‌المللی است و امیدواریم دبیرکل بعدی سازمان ملل بتواند از استقلال این جایگاه حفاظت کند.

حضرت آیت الله خامنه ای موضع جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله سوریه را نیز منطقی و بر پایه طرفداری از ملت و دولت قانونی این کشور خواندند و افزودند: امریکا و برخی دولتهای دیگر بر تغییر دولت سوریه پافشاری می‌کنند، در حالی‌که برای پایان دادن به جنگ، باید شروع‌کننده و عوامل جنگ‌افروزی مشخص شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با استقبال از افزایش همکاریها با دولت فنلاند، تأکید کردند: تفاهم‌های امضا شده بین دو دولت باید عملیاتی شوند و اجرایی نشدن آنها بازتاب نامناسبی در ذهن مردم خواهد داشت.

" سائولی نینیستو" رییس‌جمهوری فنلاند هم در این دیدار با ابراز رضایت از گفت‌وگوهای خود در تهران با تأیید نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مسئله تروریسم، خاطرنشان کرد: دولت‌ها و سازمان ملل در کنترل و مبارزه با تروریسم موفق نبوده‌اند.

رئیس جمهور فنلاند با اشاره به جایگاه و نفوذ ایران در منطقه و نقش عمده آن در مبارزه با تروریسم، گفت: ایران تلاش خود را برای ریشه‌کن کردن تروریسم انجام داده و مطمئناً این کار را ادامه خواهد داد.