تردد دوباره قطار «اکو» بین پاکستان - ایران و ترکیه؛ از امروز
(last modified Thu, 04 Mar 2021 04:19:53 GMT )
اسفند ۱۴, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۹ Asia/Dushanbe
  • احیای طرح ریلی میان تهران- استامبول و اسلام آباد پس از حدود 10 سال
    احیای طرح ریلی میان تهران- استامبول و اسلام آباد پس از حدود 10 سال

راه آهن پاکستان فعالیت دوباره خط قطار باری «اکو» (کانتینری) که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می کند از امروز 4 مارس (پنج شنبه) از سر می گیرد. حبیب الرحمان گیلانی، رئیس راه آهن پاکستان اعلام کرد: «حرکت این قطار از 4 مارس از استانبول آغاز می شود و پس از 180 ساعت وارد زاهدان جنوب شرق ایران خواهد شد.

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری هم  با تایید راه‌اندازی مجدد قطار باری (کانتینری) اکو موسوم به (آی تی آی) میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد، از احیای این طرح ریلی استقبال کرد.

 قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام‌آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ (  1387 ) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت، اما پس از مدتی به دلایل امنیتی، حرکت قطارها متوقف شد. اکنون با سپری شدن نزدیک به یک دهه از توقف حرکت قطار کانتینربر "اکو"اکنون گزارش‌های رسمی از اقدامات تازه برای احیای مجدد حرکت قطار باری اسلام‌آباد-تهران-استانبول حکایت دارد. این خط راه آهن مسیر ۶۵۰۰ کیلومتری میان پاکستان و ترکیه از مسیر جمهوری اسلامی ایران را طی می‌کند که شامل ۲۶۰۰ کیلومتر در ایران، ۱۹۵۰ کیلومتر در ترکیه و پاکستان ۱۹۹۰ کیلومتر می‌شود.

قطار «اکو» در شرایطی فعالیت خود را از امروز آغاز می کند که تردد آن از چند نظر حائز اهمیت است :

نکته اول اینکه  ، این طرح ریلی میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد پس از ۹ سال وقفه از امروز  (۴ مارس) مجددا راه‌اندازی می‌شود. به گفته مشاور نخست وزیر پاکستان احیای این طرح ریلی موجب تسهیل تجارت میان ایران، پاکستان و ترکیه می شود.

نکته بعدی اینکه ، این خط آهن از سوی سازمان بین‌الملل به عنوان کریدور بین المللی این سه کشور شناخته می شود. هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشور موسس عضو «اکو» راه اندازی شده است، اما با این حال، یک مسیر کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشورهای دیگر هم می‌رسد. در واقع  این کریدور از ترکیه از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» می تواند به شبکه ریلی اروپا متصل شود.

نکته سوم اینکه ،گفته می‌شود  احیای این خط آهن برای هر سه کشور «فوق العاده پرمنفعت» است. در واقع احیای راه آهن اکو فرصتی برای بازرگانان و فعالان کسب و کار برای استفاده از مسیر جدید واردات و صادرات به ویژه تسهیل حمل و نقل میان ایران، پاکستان و ترکیه محسوب می‌شود. به بیان دیگر ارتباطات منطقه‌ای میان سه کشور، تسهیل رفت و آمد تجاری و مردمی و مزایای اقتصادی درازمدت از دستاوردهای این پروژه ریلی محسوب می شود .

و نکته بعدی اینکه ، به گفته کارشناسان ،خط آهن موسوم به اکو  برای ایران نیز  بسیار جذاب است لوکاز پرزیبیزفسکی، تحلیلگر غرب آسیا در آکادمی مطالعات جنگ ورشو در این باره می گوید: "برای تهران، این یک مسیر تجارتی جایگزین و جذاب است، زیرا کشورهای اکو با ارزهای داخلی معامله می‌کنند. و در زمان بحران و جنگ، چنین راه‌های تجارت زمینی جایگزین بسیار ارزشمند و سودآور است".

در مجموع باید گفت که احیای خط راه اهن اکو  صرف نظر از جنبه های اقتصادی ان ، مهمترین راه برای تبادل مواصلاتی  شرق و غرب  محسوب می شود و صد البته روشن است  ایران در این کریدور ارتباطی نقش بی بدیلی دارد .

افزون بر این ،  به نوشته تارنمای آلمانی دویچه وله، قطار باری اکو افزایش ارتباطات میان ایران، پاکستان و ترکیه را رقم می‌زند، تارنمای آلمانی دویچه وله به نقل از کارشناسان مرکز آسیای جنوبی شورای آتلانتیک و اکادمی مطالعات جنگ می افزاید : اگرچه طرح ریلی اکو بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده چین نیست، اما انتظار می‌رود این خط ریلی در آن گنجانده شود. در صورت اجرایی شدن برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، پکن بدون شک به استفاده از ظرفیت قطار کانتینربر اکو برای تقویت ارتباطات در منطقه نیاز پیدا می‌کند و همزمان در صورت موفقیت چینی‌ها برای مهار نفوذ آمریکا در آسیا، آنان به مشارکت بیشتر کشورهای منطقه احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه