اسفند ۲۰, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۷ Asia/Dushanbe
  • بیانیه \
    بیانیه \"جاوید رحمان\" گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران با انگیزه های سیاسی بانیان غربی ارایه شده است

"بیش از ۱۰ سال است که ساز و کار به اصطلاح گفت و گوی تعاملی به عنوان جایگاهی برای سخن پراکنی علیه ایران تحت لوای حقوق بشر تبدیل شده است. این یک سازوکار و صحنه آرایی، یکطرفه و ستیزه گرانه است که بانیان برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده خود تدارک دیده اند و به هیچ‌وجه نمی تواند هیچ خدمتی به ارتقای حقوق بشر کند. "

«اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو روز سه شنبه در سخنانی در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر بابیان این واقعیت ها؛ از بیانیه غیرمنصفانه و تحریف شده گزارشگر ویژه سازمان ملل علیه وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت انتقاد و تصریح کرد؛ بیانیه "جاوید رحمان"، گزارشگر  ویژه سازمان ملل در مورد ایران با انگیزه های سیاسی بانیان غربی ارایه شده است.

وی در ارتباط با این بیانیه که زنان ایران را شهروند درجه دو ذکر کرده بود به موفقیت‌هایی که آن‌ها در سطوح علمی و اجتماعی و مدیریتی بدست آورده اند اشاره و تاکید کرد که زنان در ایران شهروند درجه دو نیستند و قابل قبول نیست که نیمی از مردم یک کشور را فارغ از هرجایگاه و عنوانی که دارند شهروند درجه دو نامید. 

در نگاه به بیانیه حقوق بشری غرب بر ضد ایران نکات  قابل تاملی وجود دارد. یکی ازاین نکات؛ ماهیت سیاسی  واهداف مغرضانه ای است که زیر پوشش اینگونه گزارش های سفارشی پنهان شده است.  

واقعیت این است که اگر اندکی از اقدامات خشونت آمیز  سال های اخیر علیه مردم امریکا و اقدامات نژادپرستانه ای که در شهرهای اروپا و آمریکا رخ داده است، در کشورهای دیگراتفاق می افتاد؛ ده ها قطعنامه و بیانیه صادر و تحریم های رنگارنگ اعمال می شد؛ اما درمورد واقعیت های نقض حقوق بشر در غرب  هیچ گزارشگر حقوق بشری  تعیین نمی شود.

این مدعیان حقوق بشر در حالی علیه دیگر کشورها بیانیه و قطعنامه صادر می کنند که معترضان به تبعیض ها را درکشور خود به شدت سرکوب  می کنند و اهانت به ارزش ها و مقدسات دینی ؛  آزار و اذیت مسلمانان و تحت فشار قرار دادن مهاجرین در داخل مرزهای اتحادیه اروپا را اجرای قانون وآزادی بیان عنوان می ‌کنند. در مورد وضعیت زنان نیز؛ طبق گزارش‌ سال ۲۰۱۹ وزارت کشورفرانسه ازمجموع ۱۴۹ قربانی خشونت‌های خانگی در این کشور،  ۱۲۱ نفر را زنان شامل می‌شوند. همچنین در آلمان بنا به آمار ارائه شده ازسوی پلیس جنایی آلمان، خشونت‌های خانگی به طور متوسط، موجب می شود درهرسه روز یک زن جان خود را ازدست بدهد. در امریکا نیزماجرای قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی به نام «جورج فلوید» که خشم مردم دنیا را برانگیخت  و به نمادی از اعتراض به نژادپرستی غرب در جهان تبدیل شد، هنوزفراموش نشده است.

این مدعیان حقوق بشر در حالی نسبت به تضییع حقوق حقوق بشر درایران ابراز نگرانی می کنند که تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا  معیشت و سلامت جسم و روان مردم ایران را با تهدیدهای بی شماری روبرو کرده است. اکنون هم که دنیا به مرحله ساخت و توزیع واکسن بیماری مرگبار کووید-19 رسیده، تحریم‌ها؛ ورود دارو و واکسن به ایران را با اما و اگرهای بسیاری روبرو کرده است بی‌آنکه شخص، نهاد یا دولتی نگران حقوق افرادی باشد که در اثر تحریم‌ها سلامتی خود را از دست خواهند داد.

"میرقاسم مؤمنی "کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه  حقوق بشر در کشورهای اروپایی وآمریکا صرفاً یک ابزار واهرم فشار برای  اهداف سیاسی است می گوید:

بعنوان مثال در کشوری چون عربستان، ما هیچ‌گونه آزادی مدنی و حقوق بشری را شاهد نیستیم ولی درعین حال سعودی‌ها یکی از شرکای راهبردی اروپا و آمریکا به حساب می‌آیند. همین مدعیان حقوق بشر اما نسبت به ایران به دلیل تضاد منافع با آمریکا و غرب، رویکرد خصومت‌آمیز دارند.

این استاندارد دوگانه، نشان دهنده نبود صداقت این گروه از کشورها در حمایت از حقوق بشر و استفاده سیاسی از این مفهوم است.

 

کلیدواژه