خرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۶ Asia/Dushanbe
  • ژنرال رمضان رحیم زاده وزیر کارهای داخله (کشور) تاجیکستان روز 10 خرداد برای دیدار و گفت وگو با مقام های ایرانی وارد تهران شد
    ژنرال رمضان رحیم زاده وزیر کارهای داخله (کشور) تاجیکستان روز 10 خرداد برای دیدار و گفت وگو با مقام های ایرانی وارد تهران شد

سفر رمضان رحیم‌زاده وزیر کارهای داخله تاجیکستان به تهران و گفت و گو های وی با مقام های جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر اهمیت و ضرورت تقویت همکاری دو کشور در حوزهای امنیتی را برجسته کرده است.

روابط ایران و تاجیکستان در سال های اخیر در حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، ترانزیتی، فرهنگی، سیاسی و بین‌المللی گسترش یافته است که حضور پررنگ تاجیکستان در بندراستراتژیک چابهار ایران و امتیازات اقتصادی ایران برای تاجیکستان، آخرین نمونه این روابط محسوب می‌شود.

با این حال باید گفت در یک سال اخیر این روابط وارد عرصه مهم همکاری‌ها در حوزه‌های امنیتی نیز شده است که نشان دهنده اعتماد متقابل و نیز افزایش تعاملات ایران و تاجیکستان است. این روابط در چارچوب توافقات قبلی بین دو کشور شکل گرفته است. در سفر رسمی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان در مارس گذشته توافقات مهمی در حوزه‌های امنیتی و سیاسی نظیر تبادل زندانیان، مبارزه مشترک با تروریسم و مقابله مشترک با قاچاق مواد مخدر صورت گرفت. اکنون در چارچوب این توافقات، وزیر کارهای داخله تاجیکستان در تهران دور تازه ای از گفت و گوها را برگزار کرده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران روز سه شنبه در حاشیه نشست مشترک با ژنرال رمضان رحیم زاده وزیر کارهای داخله تاجیکستان با اشاره به ظرفیت همکاری های امنیتی دو کشور گفت: «تفاهم نامه امنیتی خوبی میان دو کشور منعقده شده و در این راستا برای همکاری در بخش پلیس ایران و تاجیکستان در حوزه های مبارزه با مواد مخدر، جرم های سازمان یافته، آموزش، تبادل استاد و دانشجو کار خواهیم کرد.»

وزیر کشور تاجیکستان هم گفت: «به دنبال بررسی تمام راه ها و گزینه های موجود در گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان هستیم و امید داریم که با محور قرار دادن فرهنگ مشترک دو کشور به خصوص زبان فارسی، دوستی دو کشور تقویت و تحکیم شود.»

دو کشور ایران و تاجیکستان مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی و به ویژه تمدنی و زبانی ویژه‌ای با هم دارند لذا زمینه‌های بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌ها در همه حوزه ها به خصوص در حوزه های امنیتی و دفاعی میان دو کشور وجود دارد.

تهران روزهای آغازین سال 1400 خورشیدی نیز میزبان سپهبد شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان بود.

 

 

وزیر دفاع تاجیکستان در سفرش به تهران با اشاره به مذکراتش با امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفته بود: «ما افزایش امنیت و مقابله با گروه های تروریستی در منطقه را در گرو گسترش همکاری منطقه ای می دانیم، همچنین معتقدیم همکاری میان دو کشور می تواند به امنیت آنها کمک کند.»

ایران و تاجیکستان تاکنون با امضای بیش از ۱۶۰ سند همکاری دوجانبه، از جمله یادداشت تفاهم در زمینه اصول و چارچوب همکاری دوجانبه در حوزه امنیت، بستر مناسبی را برای توسعه و تقویت همکاری ها فراهم کرده اند. این توافقات زمینه حقوقی مناسبات دو طرف را تشکیل می‌دهد.

موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی، تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با جرم های سازمان یافته، مبارزه با تروریسم و افراطی گری از زمینه هایی هستند که مشارکت در آنها سبب تقویت امنیت منطقه‌ای خواهد شد. در چارچوب این موافقتنامه ها جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد و از تجربه آنها بهره مند شود.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه