خرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۰۸:۲۲ Asia/Dushanbe
  • در این نشست روسای هیأت‌های کشورهای عضو برجام به ارزیابی آخرین وضعیت گفت‌وگوها پرداختند
    در این نشست روسای هیأت‌های کشورهای عضو برجام به ارزیابی آخرین وضعیت گفت‌وگوها پرداختند

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین چهارشنبه شب پایان یافت و مقرر شد روسای هیأت‌ها برای چند روز رایزنی به پایتخت‌ها بازگردند و مذاکرات ظرف روزهای آینده مجددا از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این نشست روسای هیأت‌های کشورهای عضو برجام به ارزیابی آخرین وضعیت گفت‌وگوها پرداختند.

همه هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته تا این مرحله، یک بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌ وگوها در روزهای آتی با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند، تاکید کردند. 

در نشست کمیسیون مشترک برجام مقرر شد ضمن تداوم تماس‌ها و گفت‌ وگوها در سطح کارشناسی، روسای هیأت‌ها به مدت چند روز برای رایزنی و مشورت به پایتخت‌ها عزیمت کرده و مذاکرات ظرف روزهای آینده مجددا از سر گرفته شود.

"سیدعباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌ کننده ایران پیش از این نشست در گفت‌ وگو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه همه هیأت‌ها مصمم هستند و جدیت کاملا وجود دارد، اظهار داشت: اختلافات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقدند که این طور نیست که حل نشدنی باشد، اما به هر حال جزئیات و مواضع قطعی ما مهم است که باید رعایت شود.

واشنگتن در می 2018 در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌ های گسترده‌ای را نیز علیه تهران وضع کرد، اما "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا به بازگرداندن ایالات متحده به این توافق ابراز تمایل کرده است؛ با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است، با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که برجام را نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه