تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۰۸:۱۳ Asia/Dushanbe
  • درک غلط آمریکایی ها در افغانستان موجب تحقیر آنان شد
    درک غلط آمریکایی ها در افغانستان موجب تحقیر آنان شد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی، درک غلط آمریکا را موجب تحقیر این کشور در افغانستان دانستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت فرارسیدن موسم حج با اشاره به  وعده صادق الهی درباره  نصرت مجاهدان فرمودند، نخستین اثر این مجاهدت، بازداشتن آمریکا و دیگر زورگویان از دخالت و شرارت در کشورهای اسلامی است.

ایشان همچنین با یادآوری جنایات آمریکا در بیست سال اخیردر افغانستان گفتند،درک غلط آمریکایی ها در افغانستان موجب تحقیر آنان شد.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص نتایج درک غلط کاخ سفید از افغانستان تصریح کردند،آمریکا پس از به کاربردن سلاح و بمب و آتش در برابر مردم بی‌دفاع و غیرنظامی افغانستان خود را در باتلاق حس کرد و مجبور شد تا نیرو و ابزار نظامی خود را از آن بیرون بَرَد.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی همچنین با توجه به ادامه دسایس آمریکا علیه کشورهای منطقه توصیه کرند،ملّت بیدار افغان باید مراقب ابزارهای اطّلاعاتی و سلاحهای جنگ نرم آمریکا درکشور باشد و هشیارانه در برابر آن بِایستد.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر چه آمریکا به دلیل فرو رفتن در باتلاق عملکرد غلط خود در افغانستان،سیاست خروج نظامی از این کشور را در پیش گرفته است اما این خروج به معنای پایان حضور کاخ سفید در افغانستان نیست.

آمریکا تلاش دارد پس از خارج کردن نظامیان خود از افغانستان ،حضور اطلاعاتی خود را در این کشور با هدف تحقق سیاست ها و برنامه های خود که در تضاد با منافع کشورهای منطقه هست،حفظ و تقویت کند.

درهمین راستا ،افغانستان علاوه برانکه در معرض جنگ اطلاعاتی آمریکا واستقرار ابزارهای مورد نظر برای جاسوسی درآن کشورخواهد بود،با سلاح های جنگ نرم کاخ سفید نیز مواجهه می شود.

درچنین شرایطی است که رهبرمعظم  انقلاب اسلامی هشدار داده اند که مردم افغانستان باید مراقب ابزارهای اطلاعاتی و سلاح های جنگ نرم آمریکا باشند و هوشیارانه باید در مقابل سناریوهای خصمانه این کشور مقاومت هوشمندانه داشته باشند.

آمریکا دربیست سال حضور ناکام در افغانستان نه تنها در تحقق وعده های خود برای مقابله و مهار تروریسم در این کشور شکست خورد بلکه به دلیل اتخاذ سیاست های غلط مبتنی بر یکجانبه گرایی هزاران نفر ازمردم غیر نظامی افغانستان را در عملیات  زمینی و هوایی نیروهای خارجی به خاک و خون کشاند.

به همین دلیل است که علاوه بر نهادهای حقوق بشری افغانستان،نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر نیز خواستار رسیدگی به جنایات جنگی آمریکا در ان کشور هستند. 

به گفته"فاتو بنسودا" Fatou Bensouda  دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ،اطلاعاتی درباره نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در افغانستان وجود دارد که  نشان می دهند آنان مرتکب اعمال شکنجه، رفتارهای بی‌رحمانه، هتک حرمت افراد، تجاوز و خشونت جنسی علیه زندانیان مرتبط با جنگ در افغانستان و سایر مناطق و بطور عمده در سال‌های 2003 و 2004 شده‌اند.

اگر چه آمریکا در تلاش است تا خود را از باتلاق شکست های پی در پی درافغانستان با خارج کردن نظامیان  خود از این کشور نجات دهد،اما این تصمیم به معنای شروع شکل تازه ای از حضور آمریکا در افغانستان در قالب جنگ اطلاعاتی و جنگ نرم در این کشور است که تبعاتی به مراتب خطرناکتر ازحضور نظامی است.   

 

بیشتر بخوانید:

      

کلیدواژه