مرداد ۰۴, ۱۴۰۰ ۰۸:۳۳ Asia/Dushanbe
  • در سال‌های اخیر گردش مالی بین قرقزستان و ایران بیش از چهار برابر افزایش داشته است
    در سال‌های اخیر گردش مالی بین قرقزستان و ایران بیش از چهار برابر افزایش داشته است

در پی تصمیم مقام های تهران و بیشکک مبنی بر افزایش حجم مبادلات تجاری ، مقام های قرقیزستان از افزایش مبادلات تجاری دوجانبه خبر دادند.

در این ارتباط ، "شرشکیف آیدین" معاون وزیر دارایی قرقیزستان در نشست تجاری با نمایندگان شرکت های بزرگ قرقیزستان و ایران گفت: در سال‌های اخیر گردش مالی بین قرقزستان و ایران بیش از چهار برابر افزایش داشته است.

در این نشست ، دانیل ابرایف رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان قرقیزستان نیز گفت: آماده ایجاد تمام شرایط لازم برای گسترش روابط بین جانبه با ایران هستیم.

افزایش ارزش مبادلات تجاری ایران و قرقیزستان نشان می دهد که مقام های دو کشور عزم خود را به منظور گسترش و تحکیم همکاری های دوجانبه جزم کنند. پیش از این ، در روز 27 ماه اکتبر سال 2019 میلادی ، یک توافق نامه ترجیحی موقت میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله قرقیزستان با هدف گسترش روابط تجاری به امضا رسیده بود.

از زمان امضای این سند همکاری ارزش مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه ازجمله قرقیزستان روند افزایشی داشته است.  این به معنای آن است که در صورت فراهم بودن زمینه های همکاری و وجود برخی امیتازهای تجاری ، همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد. تردیدی نیست که همکاری های اقتصادی و تجاری بدون زمینه های حضور فرهنگی و اجتماعی امکان پذیر نیست.

در حقیقت ، حضور فرهنگی و اجتماعی ایران در قرقیزستان می تواند زمینه های گسترش و افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی دوکشور را فراهم کند. این درحالی است که برخی از کارشناسان مسائل آسیای مرکزی دیدگاه های بدبینانه ای درزمینه همکاری های متقابل دارند.

به عنوان مثال ، "دانیار کوس نظراف" کارشناس برجسته قزاقستان در امور اقتصادی معتقد است: "ایران در زمینه همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی با کشورهای منطقه آسیای مرکزی سرمایه گذاری کلان نخواهد کرد ، چرا که منافع حداقلی در منطقه دارد".

در حالی که به نظر می رسد حضور ایران در کشورهای آسیای مرکزی علاوه بر مشترکات فراوان فرهنگی ، تاریخی و دینی ، در شرایط فعلی نیز حائز اهمیت است. بدون شک ، بهره گیری ازظرفیت رسانه ای به منظور افشای ماهیت جریان های تکفیری - تروریستی نظیر داعش و دیگر گروه های تروریستی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ظرفیتی که حتی در قرقیزستان به عنوان کشور پیشرو در امر مبارزه با جریان تروریستی داعش ، هنوز به طور مطلوب مورد بهره برداری قرار نگرفته است. بدیهی است که ایران می تواند در این زمینه با قرقیزستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی مساعدت کند.

ناگفته نماند که ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که پس ازفروپاشی شوروی؛ استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و در فاصله‌ای کمتر از آن ، در زمینه برقراری روابط رسمی با این کشور اقدام کرد.

قرقیزستان جزو جمهوری‌های پنجگانه در آسیای مرکزی محسوب می شود که در ایران این کشور را به عنوان حوزه فرهنگی تمدنی ایران قلمداد می کنند. تاریخ پر فراز و نشیب ایران و قرقیزستان با یکدیگر پیوند معنی مستحکمی دارد و مقام های دو کشور تلاش می کنند با گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری ، این پیوند معنوی را بار دیگر به مناسبات دوکشور باز گردانند. 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

کلیدواژه