تحلیل: بندر چابهار؛ تمایل چند سویه برای توسعه تجارت آسیایی
(last modified Wed, 15 Dec 2021 06:23:20 GMT )
آذر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۳ Asia/Dushanbe
  • چابهار از سه مولفه سرعت، سهولت  و امنیت برای حمل و نقل کالا برخوردار است
    چابهار از سه مولفه سرعت، سهولت و امنیت برای حمل و نقل کالا برخوردار است

جمهوری اسلامی ایران از رویکرد دولت ازبکستان برای استفاده از ظرفیت‌های بندری چابهار برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری این کشور استقبال می‌کند.

«علی اکبر صفایی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران دردومین نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، هند و ازبکستان که روزسه شنبه برگزارشد، با بیان این موضوع افزود؛ با پیوستن ازبکستان به تفاهم نامه چابهار، در آینده‌ای نزدیک شاهد هموار شدن مسیر ترانزیت کالا بین هند، ایران و ازبکستان خواهیم بود.

هند درراستای توسعه همکاری های دریایی با ایران فعالیت خود را  به ویژه در حوزه کالای عمومی از مدتها پیش در بندر چابهار آغاز کرده است .

تهران ازهمکاری  سایر کشورها  نیز برای هم افزایی همکاری های چند جانبه وراهبردی با کشورهای منطقه استقبال می کند.

سرعت ؛ سهولت  و امنیت 3 مولفه ای است که  در تجارت و حمل و نقل کالا ، تعیین کننده است . سواحل مکران و چابهار ازجمله نقاط مهم و استراتژیک است که از این سه مولفه با ظرفیت های بالا برخوردار است .

بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. با توجه به عضویت هند در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، این مسیر برای دهلی نو این امکان را فراهم کرده است که به بازار کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان و ترکمنستان وازبکستان و ذخایر انرژی آن‌ها و همچنین ترکیه، روسیه و درنهایت شمال اروپا دسترسی پیدا کند.

"راجیو نارایان" ، کارشناس ارشد مرکز خدمات متحد هند  ، می گوید : ژئوپلیتیک چابهار و فضای جدید ایجاد شده، بازیگران جدید فرامنطقه‌‌ای را نیز جذب این کریدور خواهد کرد و ممکن است منجر به تشکیل بلوک جدیدی از حلقه های تجاری گردد.

در جغرافیای منطقه ، دسترسی  ترانزیتی و تجاری  کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای حوزه قفقاز  به آب‌های آزاد  دارای اهمیت راهبردی است که  با استفاده از زیر ساخت های ارتباطی ایران  قابل دسترسی  است . این ظرفیت ها موقعیت مناسبی را  برای توسعه همکاری اقتصادی دو و چند جانبه  ایجاد کرده است. در حال حاضر علاوه بر جاده ابریشم جدید با نقش محوری  چین، کشور‌های اوراسیا با تقویت و توسعه حمل‌ونقل ‌بین‌المللی شمال-جنوب قصد وصل کردن کشور‌های جنوبی آسیا را به کشورهای شمالی و غربی اروپا دارند. بندر راهبردی چابهار با ظرفیت های قابل توجه خود با استفاده از مسیرهای  ترکیبی ؛ آبی ، ریلی و زمینی‌ می‌تواند پاسخگوی  بخشی از نیاز‌های رو به افزایش تجارت کالا باشد

«عبدالصمد مومن اف» معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان در همین خصوص در نشست سه جانبه تهران  با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ازبکستان و هند در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، تاکید کرد؛ بندر چابهار می تواند نقش پررنگی در تسهیل حمل و نقل و لجستیک بین کشورهای منطقه داشته باشد

چابهار با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی در سطح جهان و محور  بودنش به عنوان حلقه ارتباطی مسیرهای تجاری منطقه ای بهترین مکان برای فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری چند جانبه است.جمهوری اسلامی ایران در این راستا  با تاکید بر داشتن بهترین روابط  با همسایگان ؛  اولویت دیپلماسی اقتصادی خود را رفع موانع همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه  و بهره گیری از پیمان‌های چندجانبه نظیر اکو، دی 8 وتدوین برنامه همکاری بلند مدت با سازمان ها واتحادیه های قدرتمند آسیایی همچون اوراسیا و شانگهای  قرار داده است.

"جیمز دورسی"؛ محقق وکارشناس موسسه مطالعات راهبردی آمریکا با اشاره به نقش پررنگ ایران در آسیای میانه معتقد است : نیاز کشورهای آسیای میانه به بنادر ایران سبب شده است که به‌رغم تحریم‌های ایالات‌متحده ، این کشورها همچنان روابط خود با تهران را در اولویت قرار دهند.

کشورهای آسیای مرکزی تمایل زیادی به استفاده از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی ایران بویژه بندر اقیانوسی و راهبردی چابهار دارند . با توجه به این تمایل چند سویه پیش بینی می شود که  با همکاری هند، ایران، افغانستان و ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی، فعالیت بندر چابهار بیش از پیش شود.

 

بیشتر بخوانید: