دی ۰۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸ Asia/Dushanbe
  • سعودی‌ها صرفا با وخیم شدن حال سفیر ایران، اجازه انتقال وی را صادر کردند
    سعودی‌ها صرفا با وخیم شدن حال سفیر ایران، اجازه انتقال وی را صادر کردند

شهادت «حسن ایرلو»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا، پایتخت یمن، ابعاد مختلف جنایت آل سعود در یمن را نشان داد.

حدود 7 سال از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن و بیش از 5 سال از محاصره این کشور توسط عربستان و توقف فعالیت فرودگاه بین‌المللی صنعا می‌گذرد. اگرچه تاکنون مردم یمن بارها اقدام سعودی را در محاصره این کشور محکوم کرده و خواستار پایان این محاصره و آغاز فعالیت فرودگاه صنعا شدند و برخی نهادهای بین‌المللی نیز این موضوع را مطرح کردند، اما عربستان سعودی از انجام آن خودداری کرد.

عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن یکشنبه گذشته با انتقاد از رویکرد ریاض گفت، آل سعود آسمان صنعا را بسته، اما آسمان عربستان را به روی هواپیمای اسرائیلی باز کرده است. 

اکنون شهادت، حسن ایرلو، سفیر فقید جمهوری اسلامی ایران در صنعا، بار دیگر جنایت‌های آل سعود در یمن را برجسته می‌کند. ایرلو چند روز پیش بعد از وخامت حالش، با وساطت دولت عراق به‌وسیله هواپیمایی که این کشور برای انتقال وی به فرودگاه صنعاء فرستاده بود، به ایران منتقل شد، اما این یک انتقال دیرهنگام بود و به نوعی سعودی‌ها صرفاً با وخیم شدن حال سفیر جمهوری اسلامی ایران، اجازه انتقال وی را صادر کردند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این رابطه گفت: شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل مأموریت خود به کرونا مبتلا شد و به‌دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متأسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز گفت برخی کشورها (عربستان سعودی) برای انتقال حسن ایرلو به کشور که به کرونا مبتلا شده بود، کارشکنی کردند. بنابراین، یکی از ابعاد جنایت آل سعود در این رخداد، ممانعت از پرواز هواپیما برای انتقال ایرلو بود که از یک سو مقامی دیپلماتیک بود و مصونیت داشد و از سویی دیگر بیمار بود و باید از یمن خارج می‌شد.

یکی دیگر از ابعاد این جنایت این بود که محاصره همه جانبه یمن در سال‌های اخیر سبب شد عملاً زیرساخت‌های بهداشتی و پزشکی این کشور از بین رفته و بیماران یمنی امکان مداوا و حتی امکان تهیه دارو در داخل کشور را ندارند.

حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اثر نبود امکانات پزشکی باید به تهران منتقل می‌شد و این وضعیت برای شهروندان یمنی نیز صدق می‌کند. این در حالی است که علاوه بر بیماری مهلک کرونا، مردم یمن با انواع دیگری از بیماری نیز مواجه هستند و خدمات دارویی و درمانی برای آنها وجود ندارد. 

شیوع بیماری، کمبود دارو و امکانات پزشکی و ممانعت از انتقال بیماران به خارج از یمن تنها بخشی از تبعات سیاست محاصره این کشور توسط آل سعود است. این سیاست ابعاد دیگری نیز دارد. بروز قحطی و گرسنگی یکی دیگر از ابعاد این سیاست سعودی‌ها است. تاکنون نهادهای مختلف بین‌المللی درباره قحطی و گرسنگی در یمن هشدار داده و حتی سازمان ملل متحد بحران انسانی یمن را بزرگ‌ترین بحران انسانی قرن 21 اعلام کرد. با این حال، عربستان سعودی اقدامی برای بازگشایی آسمان صنعا انجام نمی‌دهد و نهادهای جهانی به خصوص سازمان ملل متحد نیز اقدام عملی برای توقف این جنایت سعودی‌ها انجام نمی‌دهند. سازمان ملل متحد حتی واکنشی به شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران که طبق کنوانسیون حقوق دیپلماتیک مصونیت قضایی داشت نیز نشان نداده است. 

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه