دی ۰۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶ Asia/Dushanbe
  • تحریم های آمریکا علیه ایران، زمینه های تقویت فن آوری بومی را فراهم کرده است
    تحریم های آمریکا علیه ایران، زمینه های تقویت فن آوری بومی را فراهم کرده است

از زمانی که محصولات متنوع تولیدی ساخت ایران با برگزاری نمایشگاه های متعدد در کشورهای منطقه قفقاز جنوبی در معرض دید ملت های این حوزه قرار داده شده ، تمایل به همکاری تجاری و اقتصادی و خرید کالاهای ایرانی در منطقه به ویژه در جمهوری آذربایجان و ارمنستان افزایش چشمگیری یافته است.

در پی تحریم های بی سابقه و حداکثری آمریکا و فشارهای این کشور بر متحدان اقتصادی و تجاری ایران در اتحادیه اروپا، مقام های تهران استفاده از امکانات داخلی با استفاده از فناوری های بومی را در دستور کار قرار دادند.

به همین دلیل ، تحریم های آمریکا علیه ایران در چهار دهه گذشته ، زمینه های تقویت هر چه بیشتر تولیدات صنعتی ، غذایی و کشاورزی ایران را در بخش های مختلف فراهم کرده است.

در شرایط جاری ، ایران علاوه بر تامین نیازهای داخلی ، امکان آن را دارد که مازاد محصولات تولیدی خود را  که با کالاهای مشابه غربی قابل رقابت هستند  به کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان صادر کند.

به هر حال، با صادرات کالاهای ایران به جمهوری آذربایجان ، مردم این کشور مسلمان از کالاهای ایرانی استقبال خوبی کردند. به عنوان مثال ، مردم جمهوری آذربایجان از بخاری های ساخت ایران استقبال و در شبکه های اجتماعی از کیفیت مطلوب بخاری های ایرانی ابراز رضایت کرده اند.

درهمین ارتباط ، فعالان شبکه های اجتماعی ، مزایای بخاری های متنوع ساخت ایران را در صفحه های شخصی خود به اشتراک گذاشته و آن را  به دیگر هموطنان خود معرفی می کنند. در عین حال ، ضمانت و خدمات پس از فروش ، دلیل مهم دیگر رضایت شهروندان جمهوری آذربایجان از بخاری های متنوع ساخت ایران در شبکه های اجتماعی اعلام شده است.

علاوه بر این  در یکسال گذشته شرکت های ایرانی با برگزاری چندین نمایشگاه در ایروان ، توانستند نظرات مثبت تجار ارمنی را جلب کنند. در این راستا ، آخرین نمایشگاه تجاری ارمنستان در سال ۲۰۲۱ میلادی با حضور چند شرکت ایرانی در حوزه صنایع غذایی در ایروان برپا شد و چندین شرکت ایرانی فعال در زمینه صنایع غذایی در این نمایشگاه پنج روزه شرکت کردند.در این نمایشگاه بین المللی پنج روزه نیز بازدیدکنندگان، از غرفه های ایرانی استقبال کم نظیری کردند.

این امر نشان می دهد که محصولات ایرانی جایگاه مطلوبی در اقتصاد ارمنستان به دست آورده اند و تلاش های مستمر شرکت های ایرانی برای معرفی کالاهای باکیفیت ساخت ایران نتیجه بخش و سازنده بوده است.

به هر حال ، باید گفت، پایان مناقشه قره باغ فرصت های مناسبی در اختیار ایران و کشورهای منطقه قرار داده است تا تجار منطقه در شرایط مناسب به بهبود همکاری های اقتصادی و تجاری متقابل بپردازند.

ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر از 800 کیلومتر مرز مشترک زمینی دارد و این مرزهای طولانی زمینه های گسترش همکاری های مرزی و مبادله کالاهای متقابل را فراهم می نماید. ایران قصد دارد از طریق کشورهای منطقه قفقاز جنوبی همکاری های خود را با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گسترش دهد. در این ارتباط ، مقام های ایران و ارمنستان برای ساخت منطقه ویژه اقتصادی در مرزهای دو کشور به توافق اصولی دست یافته اند.

این واقعیت را را نباید از نظر دور داشت که مزیت ترانزینی ایران برای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بسیار چشمگیر و قابل توجه است به طوری که گفته می شود ، مزیت نسبی اراضی ایران برای دو کشور همسایه اش در محدوده مرزهای شمال غربی ، بیشتر از مزیت های نسبی دالان استراتژیک شمال - جنوب است.

در حقیقت ، اتباع جمهوری آذربایجان و ارمنستان امکان آن را خواهند یافت که از مسیرهای ریلی و جاده ای موجود ، به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند. این مزیت نسبی اراضی ایران برای جمهوری آذربایجان و ارمنستان حتی با حل مناقشه قره باغ نیز حائز اهمیت فراوانی خواهد بود.

در همین ارتباط ، "ایلقار ولی زاده" کارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان با اشاره به این که کشورش در حال ساخت ترمینال در شهر مرزی آستارا است که از طریق این ترمینال محصولات ایران به بازار روسیه و بالعکس و همچنین بازارهای نزدیک فروخته خواهند شد، تصریح کرد: بدیهی است که گسترش روابط ایران و روسیه به افزایش ظرفیت حمل و نقل جمهوری آذربایجان منجر خواهد شد و این امر از اهمیت زیادی برخوردار است". 

در یک جمعبندی کلی از وضعیت فعلی منطقه ، می توان گفت، استقبال مردم مسلمان جمهوری آذربایجان از کالاهای ساخت ایران و استقابل مردم ارمنستان از غرفه محصولات غذایی ایران ، را می توان مقدمات گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری ایران با دو کشور همسایه قلمداد کرد. بدون شک ، با گسترش همکاری های ایران با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان، می توان انتظار داشت که در سال آینده میلادی ، سه کشور شاهد همکاری های مطلوبتری باشند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه