دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸ Asia/Dushanbe
  • مذاکرات وین  امروز دوشنبه با حضور تمامی هیات‌های اصلی عضو برجام برگزار می شود
    مذاکرات وین امروز دوشنبه با حضور تمامی هیات‌های اصلی عضو برجام برگزار می شود

رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات به منظور رفع تحریم‌های ایران، روز یکشنبه در هتل کوبورگ وین ادامه یافت.

"علی باقری" مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران عصریکشنبه با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام گفت و گو کرد. 

مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی عضو برجام ( آلمان، انگلیس و فرانسه) نیز در نشستی با حضور "انریکه مورا" و "علی باقری" شرکت کردند.

مذاکرات امروز دوشنبه با حضور تمامی هیات‌های اصلی عضو برجام برگزار می شود و کارشناسان ایران در حوزه‌های مختلف حقوقی، بانکی و انرژی در این مذاکرات شرکت می کنند.

در دورهشتم مذاکرات برای نخستین بار جلسه کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها نیز با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) برگزار شد.

به گفته مقامات کشورهای مذاکره کننده در وین، مذاکرات در حال پیشرفت است و از میزان اختلافات به نسبت یک ماه گذشته کاسته شده است.

مذاکره کننده ارشد ایران در تازه ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که با محوریت رفع تحریم‌ها جریان دارد گفت: موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است.

"میخاییل اولیانوف" نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز گفته است : فضای گفت‌گوهای وین مثبت و موثر است؛ ما به صورت تدریجی رو به جلو حرکت می کنیم.

"ژان ایو لودریان" Jean-Yves Le Drian وزیر امور خارجه فرانسه نیز می‌گوید: "در چند روز اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است و اگرچه زمان در حال اتمام است، ما متقاعد هستیم که می‌توانیم به توافق برسیم."

بدیهی است که با وجود برخی پیشرفت ها در روند مذاکرات وین، هنوز دستیابی به توافق امری قطعی نیست و به جدیت و انعطاف پذیری واقعی طرفهای مقابل به ویژه آمریکا بستگی دارد.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین خواستار ضمانت‌هایی است که مانع اعمال تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم ها بعد از برداشته شدن آن شود، چرا که آمریکا در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" نشان داد نسبت به تعهدات بین‌المللی، دو جانبه و چندجانبه هیچ تعهدی ندارد و در حال حاضر نیز تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا تهدید به خروج از توافق احتمالی وین در دولت بعدی آمریکا کرده اند.

"تد کروز" نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس مدعی شده است: "جو بایدن از هیچ اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی برخوردار نیست؛ هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود، هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده بار دیگر آن را پاره خواهد کرد."

بنابراین با توجه به تجربه خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران خواهان دریافت تضمین‌های لازم و نیز راستی‌آزمایی از لغو عملی تحریم‌ها است که دستیابی به ساز و کارهایی در این‌باره از موضوعات مهم و اساسی در مذاکرات وین محسوب می شود .

بر همین اساس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با جدیت و ارائه پیشنهادات به دنبال ادامه مذاکرات و دستیابی به نتیجه در اسرع وقت است، اما همانگونه که پیش تر نیز تاکید شده است، ایران خطوط قرمز خود را فدای زمان نخواهد کرد و رسیدن به توافقی پایدار، مؤثر و عملیاتی، بر موضوع زمان رسیدن به توافق ارجحیت دارد. 

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تاکید کرده است :  ایران با منطقی متین و قوی مذاکرات را ادامه می‌دهد؛ پیشنهادات ایران شفاف و واضح روی میز مذاکره است و طرف‌های مقابل ما به ویژه غربی‌ها باید حسن نیت نشان دهند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه