فروردین ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۵:۵۱ Asia/Dushanbe
  • نامه 250 نماینده مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای
    نامه 250 نماینده مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای

هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ایران، نامه ای با امضای بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان پیرامون مذاکرات هسته‌ای خطاب به رئیس جمهور را قرائت کرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از 27 دسامبر 2021 آغاز شد، 11 مارس 2022 به پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

از آن زمان تاکنون، طرفین از پیشرفت در مذاکرات و کم شدن موارد اختلافی سخن گفته اند، ولی موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، در پایان جلسه علنی امروز (یکشنبه) ، مجلس شورای اسلامی نامه ای با امضای بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان پیرامون مذاکرات هسته‌ای خطاب به " سید ابراهیم رئیسی "  رئیس جمهور قرائت شد.

در بخشی از این نامه خطاب به رئیس جمهور ضمن تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره‌ کننده برای رفع تحریم‌ها و با تاکید بر اصول عزت، حکمت و مصلحت و تجارب گذشته، به نکاتی اشاره  شده است.

در این نامه تاکید شده است که تجربه‌ها نشان می‌دهد تمایل نداشتن  آمریکا برای ارائه تضمین‌های کافی به طرف ایرانی، نمی‌ تواند حقوق ملت ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کند؛ همچنین با یادآوری تحریم‌های جدید وضع‌شده علیه برخی اشخاص و شرکت‌ها از سوی آمریکا و در حین مذاکرات، خاطرنشان شده است که این تحریم‌ها نیت تخریبی آمریکا را‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد و لازم است در توافق نهایی به آن توجه شود.

در این نامه آمده است،  در مذاکرات جدید لازم است آمریکا تضمین قانونی دهد که از برجام خارج نمی‌شود و به شکل کاملا قانونی موضوع در نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌ گیر آن کشور مانند کنگره نیز مصوب گردد، که در آینده مانعی برای اجرای آن ایجاد نکند.

نمایندگان مجلس، در این نامه تاکید کردند:  جمهوری اسلامی ایران حق دارد در چارچوب سهمیه تعیین شده سازمان کشورهای صدرکننده نفت " اوپک"  قبل از اعمال تحریم‌ها و با توجه به وضعیت و جایگاه  ایران به هر کشور و به هر میزان که مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد نفت صادر کند و از طریق سیستم بانکی مبالغ مربوطه را دریافت کند. 

در این نامه تاکید شده است،  مجلس شورای اسلامی از هرگونه توافقی که با رعایت قانون مجلس و خطوط قرمز ترسیم شده نظام، منافع ملت ایران را تضمین کند حمایت خواهد کرد.

کلیدواژه