اردیبهشت ۰۲, ۱۴۰۱ ۲۱:۳۸ Asia/Dushanbe
  • شهادت امام علی (ع) تسلیت باد
    شهادت امام علی (ع) تسلیت باد

 بیست و یکم ماه رمضان، شهادت مولای عدل و آزادگی، شیر خدا و رسولش و اسوه بزرگ شرافت و مردانگی، امیرالمومنین امام علی(ع) است.

بزرگمردی که برای آمدنش خانه خدا از هم شکافته شد و در رفتن غریبانه اش محراب خانه حق به خون نشست تا عنوان بلند نخستین شهید محراب به نام شریف او ثبت شود.

حضرت امام علی بن ابیطالب (ع) در  سحرگاه نوزدهم ماه رمضان در سجده نماز صبح بر اثر ضربت ناجوانمردانه شمشیر جاهل گمراهی از خوارج -ابن ملجم مرادی- به شدت مجروح شد و دو روز بعد بر اثر این جراحت عمیق در شب بیست و یکم ماه رمضان همزمان با دومین شب از شب های قدر به دیدار پروردگار شتافت و به سعادت و رستگاری ابدی که عمری در انتظار آن بود دست یافت.

ایشان در شب شهادت خویش درباره قاتل خود به  فرزندش امام حسن علیه السّلام سفارش کرد و فرمود: فرزندم! با اسیر خود مدارا کن و با مهربانی و رحمت با او رفتار کن زیرا ما اهل بیت رحمت و مغفرتیم، پس بخوران به او از آنچه خود می ‏خوری و بیاشام او را از آنچه خود می‏ آشامی و اگر من از دنیا رفتم از او قصاص کن اما جسد او را به آتش نسوزان و دست و پا و سایر اعضای او را قطع مکن.

در شب شهادت مولای رادمردان و آزادگان جهان امام علی (ع) سراسر عالم اسلام سیاهپوش و سوگوار است و عاشقان آن امام بزرگوار، در همه جای جهان به ویژه در حرم نورانی ایشان در شهر نجف اشرف در سوگ آن پیشوای عدالت و مهربانی و شجاعت مرثیه می خوانند و عزاداری می کنند.

در ایران اسلامی شب شهادت مولای موحدان امام علی (ع) همزمان با آیین های ویژه شب قدر گرامی داشته می شود و ارادتمندان آن حضرت افزون بر به جای آوردن اعمال شب های قدر در شهادت مظلومانه امام خویش نیز سوگواری می کنند.

رادیو تاجیکی صدای خراسان فرارسیدن سالروز شهادت امام علی (ع)، را به همه مومنان و مشتاقان آن حضرت تسلیت می گوید.

کلیدواژه