خرداد ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸ Asia/Dushanbe
  • واردات به ختلان می تواند برای استان خراسان رضوی پرسود و برکت باشد
    واردات به ختلان می تواند برای استان خراسان رضوی پرسود و برکت باشد

فعال شدن سیاست‌های منطقه‌ای دولت جمهوری اسلامی ایران در اولین بارقه های امیدش ، دروازه های تجاری و دیپلماسی را به خراسان رضوی گشود.

ارتباط موثر استانی با ولایت ختلان کشور تاجیکستان موجب شد تا خراسان رضوی در جریان سفر امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور این کشور به ایران ، موفق به ثبت قرارداد همکاری چند جانبه و تفاهم نامه های اقتصادی ،فرهنگی،علمی و گردشگری شود.

حضور یعقوبعلی نظری، مدیر ارشد دولت در استان خراسان رضوی از آغاز نشست ها و تداوم روند مذاکرات ، در مراسم استقبال رسمی و معارفه اعضای هیات دولت ، مذاکرات مشترک مقامات دو کشور ، مراسم امضای اسناد ، مصاحبه مطبوعاتی و ضیافت ناهار رسمی به میزبانی ریاست محترم جمهور، نشانگر برنامه‌ریزی و فعالیت موثر استاندار برای دستیابی به اهداف اقتصادی مشترک دو کشور و ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک خراسان رضوی است .

تحریم‌های ظالمانه شیطان بزرگ بر اقتصاد و منافع ملی ایران اسلامی مانند سایر استان ها ، بر خراسان رضوی نیز سایه افکنده و دشمنان و معاندان انقلاب، خواستار انزوای جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن، خراسان رضوی هستند .

تفاهم نامه خراسان رضوی و ولایت ختلان ، علاوه بر اینکه برکات اقتصادی و اجتماعی شایان توجهی را برای استان ما به ارمغان خواهد آورد ، به افزایش تحرک و فعالیت سیاسی منطقه‌ای کشور، نیز خواهد افزود.

 ختلان  ، دارای منابع مهم آبی و برق آبی همچون رودخانه وخش، سد و نیروگاه نارک،سد و نیروگاه سربند، سد و نیروگاه سنگ توده و کانال شاهراهی وخش است و از سوی دیگر کشاورزی و تولیدات محصولات مهمی مانند پنبه در آن ولایت رونق دارد. پنبه ای که در این ولایت کشت و برداشت می شود از نوع موسوم به " مصری" است .

ختلان تاجیکستان به دلیل داشتن شرایط مناسب آب و هوایی و خاک محصول خیز تنها منطقه در شوروی سابق بود که در آن پنبه مصری پرورش داده می شود. نخ فراوری شده از پنبه مصری افزون برکاربرد در صنعت پوشاک،  در بخش نظامی بویژه چترهای خلبانان نیز کاربرد دارد و از این لحاظ منحصر  به فرد است.  

واردات به ختلان می تواند برای استان خراسان رضوی پرسود و برکت باشد و از طرف دیگر رونق گردشگری و ورود  گردشگران تاجیک و به ویژه ختلانی ها، اقتصاد استان را شکوفا خواهد کرد.

علاقه وافر تاجیک ها به پیامبر(ص) و اولاد پاک ایشان، امام رضا(ع) و شعرا و عرفایی چون ، فردوسی، خیام، عطار، محمد غزالی باید در این راستا مد نظر قرار گیرد.

 مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور نیز زمینه پیشرفت های زیربنایی و پژوهشی را برای کشورهای منطقه تدارک خواهند دید تا برتوان پایدار برای توسعه دو کشور و به ویژه استان های طرفین این تفاهم نامه بیفزاید. در این زمینه همکاری کتابخانه استان قدس رضوی و کتاب خانه ملی تاجیکستان می تواند موثر واقع شود

 بدون تردید امضاء تفاهم نامه خراسان رضوی و ختلان در آینده یکی از نقاط عطف  توسعه ، پیشرفت و رفاه مردم منطقه تلقی خواهد شد. همین گونه نیاز است خراسان رضوی برنامه همکاری با دیگر ولایت های تاجیکستان امروز ( و ایران باستان)  بویژه ولایت سغد را که زادگاه بزرگان ادبی  چون رودکی و کمال خجندی بوده و از لحاظ اقتصادی نیز دارای امکانات ممتاز است، داشته باشد.  

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه