خرداد ۱۸, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۳ Asia/Dushanbe
  • تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ شمسی رکورد ۱۰۰میلیارد دلاری را به ثبت رساند
    تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ شمسی رکورد ۱۰۰میلیارد دلاری را به ثبت رساند

«سید روح اله لطیفی» سخنگوی گمرک اعلام کرد که تجارت خارجی غیر نفتی ایران در ۹ ماهه دولت سیزدهم با ۱۲۷ میلیون تن کالا به حدود ۸۴ میلیارد دلار رسید.

وی در خصوص کارنامه تجارت خارجی در دولت رئیسی اظهار داشت: از 23 اوت 2021 (اول شهریور سال ۱۴۰۰ ) و استقرار دولت سیزدهم تا  21 می 2022 (پایان اردیبهشت 1401) تجارت غیر نفتی  ایران به ۱۲۶ میلیون و ۸۷۷ هزار تن کالا و به ۸۳ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه در دولت دوازدهم ۸ درصد در وزن و ۳۶ درصد در ارزش افزایش داشته است. 

پیش از این،  «علیرضا مقدسی» رییس کل گمرک ایران اعلام کرد که تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ شمسی با تبادل ۱۶۲میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.

مقدسی تاکید کرد: رکورد صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ شمسی در حالی به دست آمد که سخت ترین تحریم های ظالمانه، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد، اما به لطف خدا و به همت جهادگران و فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و همکاری دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی رکوردی تاریخی به ثبت رسید که در دهه های اخیر بی سابقه بوده و نشان از شکست سیاست تحریم های حداکثری علیه ایران دارد.

افزایش قابل توجه تعاملات تجاری غیر نفتی ایران در پرتو توجه بیشتر به ابعاد اقتصادی و تجاری در سیاست خارجی ایران صورت گرفته است. تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارتخارجه جمهوری اسلامی ایران گام مهمی در این عرصه محسوب شده و موجب افزایش تعاملات دیپلماتیک با کشورهای همسایه ، آسیایی و اورآسیایی در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و نیز افزایش صادرات ایران به این کشورها شده است.

 برجسته شدن نقش دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دردوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی با توجه به رویکرد جدید نسبت به همسایگان و کشورهای فرا منطقه که مبتنی بر اولویت برقراری روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری است صورت گرفته است.

سیاست همسایگی و رویکرد متوازن در سیاست خارجی ایران یکی از رئوس اعلامی رویکرد سیاست خارجی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور اسلامی ایران برای دولت سیزدهم بوده که می توان آن را بخشی مهم از سیاست کلان تعامل هوشمند با جهان دانست.

دولت سیزدهم سیاست همسایگی را در اولویت قرار داده و رئیس جمهور ایران از ابتدا تعامل حسنه و همکاری گسترده با همسایگان را به‌عنوان نقطه مرکزی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم تعیین کرد.

در این راستا تأکید بر سیاست همسایگی و نیز گسترش روابط با کشورهای آسیایی و اروآسیایی مبتنی برتقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش تعاملات با این کشورها و استفاده از ظرفیت آنها در سایه تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری از برنامه‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بشمار می رود.

آمادگی ایران به‌عنوان یک کشور تاثیرگذار در ابعاد مختلف اقتصادی، برای رونق دیپلماسی و همکاری‌های اقتصادی با همسایگان در جریان سفرهای متقابل مقامات ارشد و برگزاری همایش روسای نمایندگی‌های ایران پیگیری شده است . بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود در این کشورها به شکل دو و چندجانبه از ویژگی‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

جواد منصوری کارشناس سیاسی می گوید: دولت سیزدهم در سیاست خارجی، رفتار متعادل و واقع بینانه ای داشته و همین موضوع باعث شده که بعضی از دولت‌ها در رفتارشان با ایران تجدید نظر کنند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه