خرداد ۲۴, ۱۴۰۱ ۰۹:۳۱ Asia/Dushanbe
  • 27 ژوئن تا سوم ژوئیه  در ایران به عنوان هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است
    27 ژوئن تا سوم ژوئیه در ایران به عنوان هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است

27 ژوئن تا سوم ژوئیه (6 لغایت 12 تیرماه) در ایران به عنوان هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است؛ هفته حقوق بشر آمریکایی یادآور جنایات مستقیم یا با واسطه آمریکا در حق ایرانیان است.

«وحید جلال‌زاده» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه در سومین جلسه ستاد «هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و بزرگداشت شهدای هفتم تیر»  اظهار داشت ایالات متحده با سیاست حقوق بشر آمریکایی به ده ها میلیون نفر خسارت وارد کرده است.

جلال‌زاده با اشاره به قانون جنگ علیه ترور آمریکا گفت: نزدیک به 85 میلیون مردم دنیا از این قانون آمریکا خسارت دیدند که میلیون‌ها نفر در افغانستان آواره شدند .

این در حالی است که آمریکا که مدعی مبارزه با تروریسم در سطح جهان است، با پشتیبانی از گروهک منافقین و حتی خارج کردن آن از لیست سازمان های تروریستی ، عملا به این گروهک برای تداوم جنایاتش علیه مردم ایران چراغ سبز داده است.

اظهارات این مقام ارشد پارلمانی ایران در باره حقوق بشر آمریکایی با توجه به واقعیات غیر قابل انکار در این زمینه بیان شده است. علیرغم شعارهای مطروحه از جانب دولت آمریکا در زمینه رعایت حقوق بشر و حفاظت ازحقوق و آزادی های فردی و اجتماعی و حقوق شهروندی در این کشور ، عملکرد دولت آمریکا در زمینه مسائل مختلفی مانند برخوردهای خشن و غیر انسانی و تبعیض آمیز با بومیان ، اقلیت ها و سیاه پوستان ،برخوردهای غیر انسانی با پناهجویان از جمله جدا کردن فرزندان از والدین آنها ، خشونت بی حدو حصر پلیس آمریکا با رنگین پوستان، وضعیت زندانیان، تجاوز به حریم خصوصی و بسیاری موارد دیگر نشاندهنده ادعاهای دروغ واشنگتن در زمینه دفاع از حقوق بشر است.

با بروز همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید-19 اقلیت های نژادی و قومی بیش از پیش صدمه دیده اند. جوامع سیاه‌پوست، لاتین و بومیان آمریکا به طور نامتناسبی توسط همه گیری کرونا آسیب دیده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با اشاره به موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا می گوید: جمعیت آمریکا پنج درصد جمعیت کل دنیا است ، اما 25 درصد زندانی‌های دنیا در زندان‌های این کشور هستند؛ خشونت و ظلم علیه لاتین تبارها، زنان، سیاه‌پوست‌ها و غیره روزانه صورت می‌گیرد اما آمریکا خودش را با رنگ و لعاب به عنوان حافظ و واضع حقوق بشر معرفی می‌کند.

از سوی دیگر واشنگتن کارنامه ای سیاه در خارج از آمریکا با عملیات نظامی و حملات و جنایات جنگی در بسیاری از کشورها مانند ویتنام ، افغانستان ، عراق و سوریه و ایجاد زندان های بدنام مانند زندان گوانتانامو و برخورد های ضد انسانی و شکنجه متهمان دارد که نشانگر ادعای دروغ آمریکا در زمینه طرفداری از حقوق بشر است.

این در حالی است که ایالات متحده به عنوان سردمدار غرب و مدعی  دفاع از آزادی و حقوق انسانی در قامت پلیس جهانی هر ساله گزارش مفصلی در باره وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها منتشر کرده وبه ویژه کشورهای رقیب و دشمن آمریکا را به این بهانه هدف حملات تبلیغاتی و سیاسی قرار دهد. در حالی که آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است.

«آندرانیک میگرانیان»کارشناس سیاسی روسی می گوید : آمریکا بیش از بسیاری از کشورهای جهان حقوق بشر را نقض می کند.

پرسشی که به ذهن می آید این است که آمریکا چه امتیاز خاصی برای خود قائل است که خود را به اصطلاح تافته جدا بافته تلقی کرده و اجازه هیچ نوع اظهار نظری رابه دیگران درباره وضعیت حقوق بشری این کشور نمی دهد؟

نهادهای حقوق بشری مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکنون در گزارش هایی به موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط آمریکا علیه ایران مانند اعمال تحریم های گسترده علیه ایران به ویژه در دوره همه گیری ویروس کرونا و ممانعت از دسترسی مردم ایران به امکانات و تجهیزات پزشکی و دارویی اشاره کرده و این مساله را محکوم کرده اند.

جلال‌زاده در این زمینه گفت: گزارش «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد «تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر» تایید می‌کند که نرسیدن دارو به‌موقع به بیماران ایرانی و تلف شدن این عزیزان از جمله موارد نقض حقوق بشر توسط تحریم‌های آمریکا در ایران بوده است. /

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه