تیر ۰۷, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷ Asia/Dushanbe
  • رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا: فرهنگ و انقلاب ایران امروز به سوی تمدن نوین اسلامی‌ پیش می‌رود
    رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا: فرهنگ و انقلاب ایران امروز به سوی تمدن نوین اسلامی‌ پیش می‌رود

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا گفت که فرهنگ و انقلاب اسلامی ایران امروز به سوی تمدن نوین اسلامی‌ پیش می‌رود که در سایه آن تمدن برنامه‌های رفاه، آرامش و عدالت وجود دارد.

به گزارش ایرنا، همایش سه روزه‌ای از سوی دانشگاه اتونومای مادرید و با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز دانشگاه علامه طباطبایی ایران با عنوان «میراث فرهنگی ایران در طول تاریخ: نمادها، داستان‌ها و تلاقی‌ها» از روز جمعه در این دانشگاه آغاز به کار کرد.

این همایش در دو بخش شامل نقش تمدن نوین اسلامی در تحقق عدالت و همچنین آثار و مفاخر اسلامی و ایرانی و نمادهای فرهنگی برگزار شد.

در آیین افتتاحیه این همایش محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی ایران با اشاره به تاریخ طولانی ایران و تبادلات فرهنگی این سرزمین با دیگر تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به تبیین تبادلات و خدمات متقابل میان ایران و اسلام پرداخت.

احمدی انتقال پیام اسلام به شرق عالم، شبه قاره هند، پاکستان و بسیاری کشورهای دیگر در آن منطقه را خدمتی دانست که ایرانیان به اسلام کرده‌اند.

در بخش نخست این همایش که به موضوع ایران معاصر و تمدن نوین اسلامی اختصاص یافته بود، یوسف فرناندز رئیس شورای اسلامی اسپانیا و مسئول برنامه‌های موسسه آل البیت مادرید، روزنامه نگار و محقق و فارغ التحصیل دانشگاه اتونومای مادرید در رشته مطالعات اسلامی به تبیین و تشریح مفهوم تمدن نوین اسلامی پرداخت.

فرناندز افزود: بر خلاف کشورهای غربی که دین را از فضای حقوقی و سیاسی جدا کرده‌اند، در تمدن نوین اسلامی قواعد و چارچوب‌های اسلامی اساس هر قانونگذاری و عرف اجتماعی را تشکیل می‌دهند و هدف این تمدن نیز بر اساس اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، آن است که انسان بتواند همه ظرفیت‌های مادی و معنوی خود را در سایه آن به کمال برساند.

در این همایش سه روزه در دانشگاه اتونومای مادرید هشت سخنران ایرانی و ۱۲ سخنران اسپانیایی به ارائه مقاله پرداختند. این مقاله‌ها در سه دسته «فلسفه و دین»، «ادبیات و هنر» و «تاریخ» ارائه شد.

در این همایش سه روزه نمایندگانی از دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران، اتونومای مادرید، کمپلوتنسه مادرید، سویل، گرانادا و پلی تکنیک مادرید به ارائه مقالات پرداختند.

کلیدواژه