آذر ۰۸, ۱۴۰۱ ۱۱:۱۷ Asia/Dushanbe
  • ادامه انتقادها به سیاست های ضد ایرانی الهام علی اف
    ادامه انتقادها به سیاست های ضد ایرانی الهام علی اف

"علی کریم لی" رئیس جناح موسوم به اصلاح طلب های جبهه خلق جمهوری آذربایجان، با انتقاد از سخنان ضد ایرانی اخیر مقام های باکو، اظهارات "الهام علی اف" را برای مصرف داخلی و به منظور فریب افکار عمومی تنها کشور مسلمان در قفقاز جنوبی ارزیابی کرد.

به گفته رئیس جناح موسوم به اصلاح طلب های حزب جبهه خلق، دولت "الهام علی اف" توان حل مشکلات اقتصادی، فساد گسترده مالی و سایر نابسامانی های موجود را در داخل جمهوری آذربایجان ندارد و به خوبی می داند که در این شرایط، مردم شعارهای قومی و احساسی را می پسندند. این سیاستمدار غربگرا همچنین تصریح کرد: "الهام علی اف" مدتی با طرح شعار آزادسازی قره باغ ، مدتی با شعار گرفتن کریدور زنگزور از ارمنستان افکارعمومی جمهوری آذربایجان را فریب داده است. اکنون نیز تلاش دولت "الهام علی اف" این است که با طرح شعارهای ضد ایرانی ، بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور سرپوش بگذارد.

با وجود آن که به سخنان اخیر رئیس جناح موسوم به اصلاح طلب های حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان انتقادهای زیادی وارد است، این حقیقت را نباید نادیده گرفت که ناتوانی دولت "الهام علی اف" برای پایان دادن به مشکلات مردم مسلمان و شیعه شمال ارس بسیار جدی تر از آن است که برخی از سیاستمداران مخالف دولت جمهوری آذربایجان به تصویر می کشند. واقعیت آن است که به علت تبلیغات شدید در رسانه های باکو و آنکارا، به نظر می رسد، سیاستمداران جمهوری آذربایجان تبلیغات جریان ترک گرایی مبنی بر جلب حمایت آذری زبان های ایران را به صورت نادرست باور کرده اند. مردم ایران زمین علی الخصوص آذری زبان های ایران تاکید دارند که اگر قرار بر وحدت قومی باشد، جمهوری آذربایجان باید به عنوان یکی از استان های ایران بار دیگر به ایران زمین و مام میهن ضمیمه شود. میلیون ها تن از آذری زبان های ایران در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، این حقیقت را اثبات کرده اند که به انسجام ملی و وحدت قومی ایران زمین باور قلبی دارند. به همین دلیل، باید گفت: سیاستمداران جمهوری آذربایجان که دستپاچه عمل می کنند، همواره این حقیقت را را نادیده می گیرند.

بنابراین اظهارات اخیر "علی کریم لی" درباره سیاست های ضد ایرانی دولت الهام علی اف، موضوع تازه ای نیست. بسیاری از سیاستمداران آذری پیش از این سیاست های دولت باکو را علیه ایران افشا کرده اند. به عنوان یک نمونه، "ارسطون عروجلو" کارشناس امور سیاسی و امنیتی جمهوری آذربایجان که در آمریکا اقامت دارد، اخیرا" طرح موضوع به اصطلاح "آذربایجان واحد" و "توران بزرگ" توسط "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان را حقه بازی و دله دزدی سیاسی خوانده بود. "ارسطون عروجلو" در گفتگو با کانال "آذری فریدوم" همچنین اعلام کرد:

«امروز جمهوری آذربایجان پر است از دله دزدهای سیاسی و غیرسیاسی. هر تفکری هم که به طور مبالغه آمیز دستاویز دله دزدها و حقه بازان بشود، بی اعتبار می شود و از چشم ها می افتد».

جدا از شناخت مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و سیاستمداران مخالف دولت "الهام علی اف" به تحرکات و اظهارنظرهای مقام های دولت باکو به ویژه شخص رئیس جمهوری آذربایجان، موضوع مشکلات اقتصادی فزاینده مردم مسلمان شمال ارس یکی از مهمترین معضلاتی است که مقام های باکو با آن مواجه هستند. این معضلات که عمدتا" از اختلاس و دزدی های مقام های بلندپایه دولت "الهام علی اف" از درآمدهای بودجه جمهوری آذربایجان و صرف هزینه های چشمگیر شخص"الهام علی اف" برای کمک و مساعدت با رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی ناشی می شود، ممکن است در آینده نزدیک فاجعه بزرگی برای میلیون ها تن از اتباع مسلمان شمال ارس در پی داشته باشد. در همین زمینه ، یک نکته قابل تامل این واقعیت است دولت "الهام علی اف" در تبلیغات رسانه ای آمریکا، ترکیه و رژیم نژادپرست اسرائیل را متحدان واقعی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان معرفی می کند. دولت "الهام علی اف" چنین تبلیغ می کند که جهان تحت سلطه صهیونیسم بین الملل قرار دارد و اتحاد با صهیونیست ها می تواند به تمامی مشکلات دولت باکو و مردم مسلمان جمهوری آذربایجان پایان دهد. با وجود این باور نادرست، رئیس جمهوری آذربایجان و تحلیلگران سیاسی حامی وی و ترک گراهای فعال بهتر است کمی به این واقعیت بیندیشند که چرا مشکلات اقتصادی و مالی ترکیه و جمهوری آذربایجان هر روز بیشتر می شود؟ چرا صهیونیست ها برای حل مشکلات مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و ترکیه علی الخصوص اقشار جوان و جویای کار اقدامی به عمل نمی آورند؟ پاسخ به این سوال روشن و مشخص است. واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی و آمریکا متحد سیاستمدارانی هستند که حاضر می شوند به وطن خود و مردم کشور خود خیانت کنند. همین اتفاقی که هم اکنون در جمهوری آذربایجان در شرف وقوع است از همین واقعیت ناشی می شود.

به هرحال در یک جمعبندی کلی باید گفت: سیاستهای نادرست دولت "الهام علی اف" در یافتن متحدان واقعی دولتگرایی و مردم سالاری در جمهوری آذربایجان، تاکنون ضمن وارد ساختن لطمات شدید به اقتصاد جمهوری آذربایجان، زمینه های بروز بحران های شدید دیگری را در این کشور فراهم کرده است. بدیهی است که این بحران ها عمدتا از سوی متحدان شخص "الهام علی اف" به مردم مسلمان جمهوری آذربایجان وارد می شود. اما این واقعیت ها به جای زمان حال، در زمان آینده افشا خواهند شد.

کلیدواژه