آذر ۲۴, ۱۴۰۱ ۰۹:۳۵ Asia/Dushanbe
  • نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران: لازمه احیا روابط تمدنی ایران و افغانستان اتصال زیرساختهای اقتصادی دو کشور است

 نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران  در امور افغانستان گفت: لازمه احیا و حاکم کردن روابط تمدنی، دینی و فرهنگی ایران و افغانستان در مناسبات دوجانبه، اتصال زیرساختهای اقتصادی دو کشور است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران  در امور افغانستان در نشست مشترک با فعالان اقتصادی افغانستانی در مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، شمال شرق ایران، افزود: سالانه ۱۲ میلیارد دلار کمک از سوی نهادهای جهانی و بین المللی به افغانستان اختصاص می یافت، اما پس از روی کار آمدن دولت موقت طالبان این رقم به حدود ۳ میلیارد دلار کاهش یافته است، لذا باید در افغانستان تولید ثروت شود.
کاظمی قمی با اشاره به اشتیاق تجار افغانستانی برای فعالیت اقتصادی در ایران گفت: موانعی در مسیر سرمایه گذاری افغانستانی ها در ایران وجود دارد که دولت مصمم به برطرف کردن این موانع است.
دیپلمات ایران تصریح کرد: باید کنسرسیومی برای راه اندازی مجدد خط آهن خواف - هرات تشکیل شود تا مقدمات تعمیر و راه اندازی این مسیر در بخش ایستگاه سنگان تا روزنک هرات فراهم شود، زیرا این خط آهن در مسیر رونق اقتصادی ایران و افغانستان نقش حیاتی دارد.

کاظمی قمی گفت: علاوه بر تسهیل تردد در مرز دوغارون، منطقه آزاد اقتصادی مشترک هم ایجاد خواهد شد تا سرمایه گذاران به راحتی سرمایه گذاری کنند.
در این نشست علاوه بر مسوولان استانی، جمعی از تجار و نمایندگان نهادهای اقتصادی افغانستانی دیدگاه های خود را بیان کردند.

کلیدواژه