آذر ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۸ Asia/Dushanbe
  • اقتصاد ایران در مسیر رشد؛ با نفت ۳.۳ درصد و بدون نفت ۳.۴ درصد
    اقتصاد ایران در مسیر رشد؛ با نفت ۳.۳ درصد و بدون نفت ۳.۴ درصد

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد، رشد اقتصادی ایران از 21 مارس تا 22 سپتامبر 2022، با نفت ۳.۳ درصد و بدون نفت ۳.۴ درصد بوده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان؛ بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) از 21 مارس تا 22 سپتامبر 2022، به رقم ٣٨٧٠ هزار میلیارد ریال با نفت و ٣٣٢٦ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است که نشان از رشد ٣,٣ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٣.٤ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که از 21 مارس تا 22 سپتامبر 2022، گروه صنایع و معادن ۵ درصد و گروه خدمات ۲٫۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

دولت سیزدهم  ایران از زمان آغاز به کار در سوم  اوت 2021، با اعلام برقراری توازن در سیاست خارجی، گسترش همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه را در اولویت برنامه های خارجی اش قرار داده است.

سیاست منطقه‌ گرایی، نگاه به شرق، مشارکت در سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای و سازمان همکاری اقتصادی اکو از جمله مصادیق متوازن سازی سیاست خارجی ایران است که از سوی دولت سیزدهم دنبال می شود.

کلیدواژه