دی ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۳:۱۸ Asia/Dushanbe
  • تاجیکستان پیشتر خواستار همکاری در بندر چابهار برای همکاری های بین المللی شد
    تاجیکستان پیشتر خواستار همکاری در بندر چابهار برای همکاری های بین المللی شد

خبرگزاری آسیاپلاس در گزارشی نوشت: بندر راهبردی چابهار ایران می تواند بهترین و امن ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای تاجیکستان باشد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسیا پلاس در گزارش خود تصریح کرد: تهران امیدوار است که توسعه بندر چابهار به این کشور کمک کند تا به یک مسیر ترانزیتی کلیدی به آسیای مرکزی و افغانستان محصور در خشکی تبدیل شود.

این خبرگزاری یادآور شد، تاجیکستان پیشتر خواستار همکاری در بندر چابهار به عنوان یک منطقه تجاری بزرگ برای همکاری های بین المللی شد.

بندر چابهار بندری در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و در کرانه دریای عمان واقع شده است. این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران است و از دو بندر مجزا به نام‌های شهید کلانتری و شهید بهشتی تشکیل شده که هر کدام دارای پنج اسکله است.

آسیاپلاس نوشت: چابهار بخش مهمی از تلاش‌های ایران برای مبارزه با اثرات تحریم‌های خارجی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی است. بر اساس گزارش ها، کالاهای صادر شده از استان سیستان بلوچستان و چابهار به بیش از ۳.۲۸۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۱.۱۸۷ میلیارد دلار در ۹ ماه منتهی به ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ رسیده که به ترتیب از نظر حجم و ارزش نسبت به سال قبل از آن دو و هشت درصد افزایش داشته است.

افزایش فعالیت بنادر در پایانه‌های شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار که تنها دروازه تجاری اقیانوسی ایران است، فرصت‌های صادراتی را در استان سیستان و بلوچستان بیشتر کرده است

 

بیشتر بخوانید

 

کلیدواژه