خرداد ۲۴, ۱۴۰۲ ۱۶:۳۴ Asia/Dushanbe
  • کاهش جرم و جنایت در کابل
    کاهش جرم و جنایت در کابل

با روی کار آمدن حکومت طالبان، جرم و جنایت در پایتخت افغانستان کاهش یافته است.

شهروندان کابلی در گفتگو با خبرگزاری آوا اذعان دارند که با روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان در افغانستان، سرقت‌های مسلحانه، زورگویی و بی ‌بند و باری در سطح کشور بویژه کابل پایتخت 90 درصد کاهش یافته است.شهروندان می گویند، قبل از روی کار آمدن حکومت طالبان، سرقت مسلحانه و زورگیری به یک فرهنگ در شهر کابل تبدیل شده بود و شهروندان در روز روشن هدف حملات سارقین و افراد زورگو قرار می‌گرفتند.

حاجی رضا، شهروند کابلی در ناحیه سیزدهم شهرکابل به آوا ،گفت که با تسلط طالبان امنیت شهروندان به مقدار زیادی تامین شده است. حاجی رضا، دلیل کاهش جرایم در شهر کابل را همکاری مردم با نیروهای امنیتی عنوان کرد.

یاسین حیدری، ساکن ناحیه ششم شهر کابل نیز در گفتگو با آوا افزود: از زمانی که طالبان در کشور روی کار آمده است، امنیت نسبت به هر زمان دیگر بهتر شده و شهروندان از این ناحیه تشویش ندارند. حیدری، با بیان اینکه اگر بیکاری بصورت فعلی ادامه پیدا کند دوباره شهروندان شاهد سرقت‌های مسلحانه و دیگر جرایم در شهرهای کشور خواهد بود، تصریح کرد: حکومت وظیفه دارد که برای شهروندان به‌خصوص جوانان زمینه کار را فراهم کند، زیرا عامل اصلی روی آوردن جوانان به انجام جرایم بیکاری و فقر است. 

حمید الله وفایی، جامعه شناس نیز در گفتگو با آوا گفت که نیروهای امنیتی طالبان توانسته‌اند با زور اسلحه جلو سرقت‌های مسلحانه را در شهرکابل بگیرند، اما این راهکار برای درازمدت نتیجه ای ندارد، زیرا عامل اصلی روی آوردن جوانان به جرایم فقر و بیکاری است. 

وفایی تاکید کرد که حکومت با افزایش فرصت‌های شغلی و اقتصادی برای جامعه، به خصوص برای جوانان و نوجوانان، می‌تواند جلو جرایم را در کشور بصورت کلی بگیرد. این در حالی است که فرماندهی امنیتی کابل در سه ماه گذشته بیش از 100 مجرم را از نواحی مختلف پایتخت بازداشت کرده در جرایم مختلف دست داشته‌اند.

کلیدواژه