مرداد ۱۴, ۱۴۰۲ ۱۷:۵۵ Asia/Dushanbe
  • تأکید میرضیایف بر اهمیت کریدور ایران - ترکمنستان - ازبکستان
    تأکید میرضیایف بر اهمیت کریدور ایران - ترکمنستان - ازبکستان

میرضیایف بر نقش مهم کریدور ایران- ترکمنستان - ازبکستان در توسعه منطقه  تاکید کرد.

نشست سه جانبه رؤسای جمهور تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در عشق‌آباد در حال برگزاری است.

در این نشست گسترش همکاری های متقابلا سودمند در زمینه های استفاده از منابع آب، توسعه بخش انرژی و افزایش پتانسیل حمل و نقل و لجستیک مورد بررسی قرار گرفت.

شوکت میرضیاف رئیس جمهور ازبکستان در این نشست از اهمیت کوریدور ایران- ترکمنستان- ازبکستان صحبت کرد.

ترکمنستان، ایران، ازبکستان و قزاقستان یکسال پیش، (اواخر اوت 2022) در دومین نشست شورای هماهنگی کشورهای شرکت کننده در آوازه (ترکمنستان)، پروتکل الحاقی نهایی و موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین‌المللی (موافقتنامه عشق آباد) را امضا کردند.

به گزارش  رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازخبرگزاری فارس، میرضیایف در نشست سه جانبه گفت، توسعه کریدور «ازبکستان-ترکمنستان-ایران» و استفاده از این مسیر، در منطقه دریاچه خزر امکان افزایش جذابیت آسیای مرکزی به عنوان مرکز ترانزیتی کریدورهای بین المللی «شرق-غرب» و «شمال- جنوب» را فراهم می کند.

رئیس جمهور ازبکستان تصریح کرد، سیاست مشترکِ شفاف؛ وحدت و همبستگی کشورهای منطقه نتایج واقعی را در پی دارد.

میرضیایف در تشریح تاثیر وحدت و همبستگی کشورهای منطقه گفت، همبستگی، علاوه بر توسعه روابط بین منطقه ای و تبادلات فرهنگی؛ حجم مبادلات بازرگانی و معاملات تعاونی گونه در زمینه های صنایع، کشاورزی، انرژی و لجستیک را چند برابر افزایش داده است.

رئیس جمهور ازبکستان در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های جدید از جمله کمبود فزاینده آب در منطقه در سال های اخیر اشاره کرد و توسعه همکاری ها برای کاهش این چالش ها را  حائز اهمیت خواند.

میرضیایف بر ضرورت گسترش همکاری ها با هدف به کارگیری فناوری های پیشرفته صرفه جویی در مصرف آب و نوسازی سیستم های آبیاری، دیجیتالی سازی فرآیندهای مدیریت آب، توسعه مشترک زیرساخت ها برای جمع آوری و ذخیره سازی آب های سیلابی تاکید کرد.

کلیدواژه