آبان ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۶:۱۶ Asia/Dushanbe
  • انتقاد پاشینیان از سازمان پیمان امنیت جمعی
    انتقاد پاشینیان از سازمان پیمان امنیت جمعی

نخست وزیر ارمنستان در اظهاراتی انتقادی گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی در تعهدات اجباری خود پاسخ مناسبی به چالش های امنیتی ایروان نداده و این امر چندین بار تکرار شده است.

به گزارش روز پنجشنبه “آرمنپرس” ، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در جلسه با اعضای دولت در مجلس ملی کشورش در پاسخ به سوال آگنسا خامویان، معاون فراکسیون “ارمنستان” مبنی بر اینکه چرا ایروان از شرکت در جلسات مختلف در قالب های سازمان پیمان امنیت جمعی و کشورهای مشترک المنافع خودداری می کند، گفت: ارمنستان از برگزاری این جلسات امتناع نمی کند، اما تصمیم گرفته که به دلایل مختلف در آن رویدادها شرکت نکند.

نخست وزیر ارمنستان افزود: این بزرگترین مشکل اساسی است که سازمان پیمان امنیت جمعی غیرقانونی از ثبت حوزه مسئولیت خود در جمهوری ارمنستان خودداری می کند.

 به گفته پاشینیان، ارمنستان از اعزام ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی امتناع نکرده است، بلکه از این نهاد خواسته تا قبل از اعزام این مأموریت، تمامیت ارضی ارمنستان را به وضوح ثبت کند و ایروان نیز نمی‌ تواند چنین مأموریتی را بپذیرد، زیرا معلوم می‌ شود که تصویر تار جمهوری ارمنستان را مشروعیت بخشیده و نیز در این شرایط به تهاجمات باکو نیز مشروعیت داده است.

نیکول پاشینیان، به تازگی به الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اطلاع داد که نمی‌تواند در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی که 23 نوامبر در مینسک برگزار می شود، شرکت کند.

نخست وزیر ارمنستان پس از این تصمیم، ابراز امیدواری  کرد که شرکای ایروان در سازمان پیمان امنیت جمعی این موضوع را درک کنند.

ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.

کلیدواژه