آذر ۰۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۰ Asia/Dushanbe
  • افزایش روز افزون مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی در افغانستان برای کشورهای منطقه بسیار نگران کننده است
    افزایش روز افزون مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی در افغانستان برای کشورهای منطقه بسیار نگران کننده است

پنجاه و ششمین نشست کمیسیون فرعی مبارزه با قاچاق مواد مخدر در غرب آسیا (خاورمیانه) به میزبانی بیشکک (پایتخت قرقیزستان) برگزار شد.

بیش از 80 نماینده از ایران ، بحرین ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، هند ، عراق ، اردن ، کویت ، قطر ، عمان ، پاکستان ، عربستان ، تاجیکستان ، امارات ، یمن ، کار کمیسیون فرعی ایتالیا ، اتحادیه اروپا ، مرکز اطلاعات جرائم مبارزه با مواد مخدر ، آلمان و برخی از دیگر نهادهای بین المللی در پنجاه و ششمین نشست کمیسیون فرعی مبارزه با قاچاق مواد مخدر در غرب آسیا مشارکت کردند.

در نشست بیشکک موضوعاتی همچون کاهش کشت خشخاش و تولید مواد مخدر ، ترویج توسعه جایگزین ، مبارزه با پولشویی و جریان‌های مالی غیرقانونی و استفاده از وب و ارزهای دیجیتال در تجارت مواد مخدر بررسی شد و شرکت کنندگان تجربیات خود را در این ارتباط به مشارکت گذاشتند.

 کمیسیون فرعی مقابله با قاچاق مواد مخدر در غرب آسیا (خاورمیانه) در واقع بخشی از کمیسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل است و به عنوان یک بستر موثر برای بحث و تبادل تجربه و برقراری روابط بین المللی ایفای نقش می کند.

این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که طی چند سال گذشته ملت های منطقه شاهد کشفیات مواد مخدر در برخی بنادر و آب های منطقه ای و بین المللی بوده اند. این امر نشان دهنده آن است که قاچاقچیان مواد مخدر از تمامی ابزارها به منظور حمل مواد مخدر استفاده می‌کنند. به همین دلیل ، تردیدی نیست که دولت های منطقه نیز می بایست از تمامی ابزارهای موجود در جهت مقابله با این مشکلات بهره برداری کنند. پیش از برگزاری نشست کمیسیون فرعی مبارزه با قاچاق مواد مخدر در غرب آسیا ، نشست منطقه‌ای کارشناسان آسیای مرکزی نیز در ماه اکتبر سال جاری میلادی نیز در بیشکک برگزار شد. در آن نشست ، شرکت کنندگان چگونگی استفاده از پهپاد به منظور مبارزه با تولید و قاچاق موادمخدر را مورد بررسی قرار دادند.

در همین ارتباط ، "اولان بیک سلطان اف" رئیس سرویس مبارزه با قاچاق مواد مخدر وزارت امور داخلی قرقیزستان و کارشناس برجسته قرقیز در امور مواد مخدر در سخنانی تصریح کرد: "استفاده از پهپاد در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر این امکان را برای کشورهای منطقه فراهم می کند تا در اسرع وقت ، کشت گیاهان پایه ای برای تولید مواد مخدر را در مناطق کوهستانی پیگیری کرده و تصمیمات مناسب نمایند".

در حقیقت ، با افزایش روش های حمل و نقل و تجارت مواد مخدر ، دولت های منطقه نیز می بایست از ابزارها و فناوری های جدید به منظور مقابله با این پدیده شوم استفاده کنند که پهپاد تنها یکی از این فناوری های محسوب می شود. این در حالی است که برخی واقعیت ها حاکی از آن است که مافیای مواد مخدر در کشورهای سلطه گر بسیار نیرومند و تاثیرگذار است. این مافیای قدرتمند با ابزارهای موجود در کشورهای سلطه گر به منظور تخریب هویت ، تاریخ و فرهنگ جوامع مختلف به ویژه در غرب آسیا تلاش می کند و در این زمینه ، بسیار فعال است.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل ، تولید مواد مخدر پیش از حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان 200 تن بود. اما در طول سال‌های حضور آمریکا و متحدانش در افغانستان به 10000 تن یعنی 50 برابر افزایش یافت.

در واقع ، حضورآمریکا و متحدانش پیش از آن که زمینه های تحقق صلح را فراهم کند ، بر کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان متمرکز بوده است. به عبارت دیگر، آمریکا و بازوی نظامی اش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین برخی از متحدانش به منظور آلوده سازی ملت های غرب آسیا به انواع مواد مخدر به هر گونه حربه ای دست می زنند.

در عین حال ، در طول بیش از دو دهه اشغال افغانستان ، این کشور در حال تبدیل شدن به قطب تولید انواع مواد مخدر صنعتی است. بدیهی است که مواد مخدر صنعتی در لابراتوارهای کشورهای غربی تولید و به کشورهای مسلمان به ویژه افغانستان منتقل می شوند. در طول دو دهه اشغال افغانستان ، شرایط سیاسی و اجتماعی و همچنین حضور بیگانگان در این کشور به گونه ای بود که برای مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی در افغانستان مانع بزرگی ایجاد می شد. بدیهی است که کشورهای همسایه افغانستان به ویژه جمهوری اسلامی ایران ، بیشترین آسیب را در این زمینه محتمل شده اند. این در حالی است که ادارات مقابله با مواد مخدر در ایران ، در زمان اشغال افغانستان توسط بیگانگان ، بیشترین کشفیات مواد مخدر در سطح جهان به خود اختصاص داده بود. نهادهای فعال در ایران در این زمینه همچنان بیشترین تلاش به منظور مقابله با انواع مواد مخدر را در دستور کار دارند. ایران علاوه بر مبارزه با توزیع انواع مواد مخدر در داخل ، از ترانزیت این مواد نیز پیشگیری کرده است. به همین دلیل است که همه ساله ده ها تن از فرزندان این مرز و بوم توسط تجار مواد مخدر به شهادت می رسند.

دلیل واقعی ایجاد این شرایط این که دست استعمار در این قضیه فعال است. افزایش روز افزون مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی در افغانستان برای کشورهای منطقه بسیار نگران کننده است. با مرور آمارهای رسمی مشخص می شود که از زمان ورود آمریکا و سازمان نظامی ناتو به افغانستان ، به جای این که جلوی تولید مواد مخدر را گرفته شود ، تولید و توزیع آن روز به روز گسترش می یافت. این امر نشان می‌دهد که بیگانگان به دنبال آن هستند که تولید مواد مخدر را در سطح ملت های مسلمان گسترش دهند. چنین به نظر می رسد که دولت های منطقه به منظور مقابله با پدیده های شوم و غیرانسانی نظیر نابودی ملت ها از طریق گستراندن مواد مخدر توسط دولت های سلطه گر ، باید دست به کار شوند و راه های نابودی ملت های خود با این شیوه جدید را بگیرند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه