بهمن ۰۹, ۱۴۰۲ ۰۹:۲۴ Asia/Dushanbe
  • کابل؛ میزبان نشست نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان
    کابل؛ میزبان نشست نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان

کابل؛ دوشنبه برای نخستین بار میزبان نشست نمایندگان ویژه برخی کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود.

این نشست به ابتکار ایران و با حضور نمایندگان روسیه، چین، پاکستان و ایران به میزبانی وزارت امور خارجه حکومت طالبان برگزار خواهد شد. 

کابل میزبان نشست نمایندگان چهار کشور منطقه 


مهمترین خواسته جهانی از طالبان تشکیل حکومت فراگیر، احترام به حقوق شهروندان ازجمله شناسایی حق کار زنان و تحصیل دختران افغانستان است.به همین دلیل برگزاری نشست نمایندگان کشورهای منطقه در کابل، به نوعی افزایش اعتبار حکومت طالبان محسوب می شود.
تشکیل گروه تماس بین المللی با موضوع افغانستان برای برون رفت از چالش‌های موجود در این کشور و رسیدن به افغانستان با ثبات برای همسایگان و منطقه، از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است که پیش از این در نشست "کازان" روسیه مطرح و در بیانیه پایانی آن آمده بود.


براساس گزارش ها قرار است در نشست کابل موضوعات مختلف از جمله مسائل سیاسی، امنیتی، مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و حوزه محیط زیست در نشست نمایندگان ویژه کشور‌های همسایه افغانستان در کابل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
همچنین تشکیل نشدن حکومت فراگیر در افغانستان یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور‌های تاثیرگذار منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و روسیه است که انتظار می‌رود در این نشست این مسئله نیز مورد بحث قرارگیرد.
 

کلیدواژه