اسفند ۰۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۸ Asia/Dushanbe
  • سرمایه‌گذاری ازبکستان برای افزایش واردات گاز روسیه
    سرمایه‌گذاری ازبکستان برای افزایش واردات گاز روسیه

ازبکستان برای جبران کمبود گاز خود ۵۰۰ میلیون دلار برای افزایش واردات از روسیه سرمایه‌گذاری‌ می‌کند.

به گزارش انرژی پرس، ازبکستان که ذخایر گاز کافی برای پاسخگویی به تقاضای سالانه رو به رشد ندارد، اکتبر گذشته، دریافت گاز از روسیه را آغاز کرد. طبق قرارداد دو ساله با شرکت گازپروم، ازبکستان روزانه ۹ میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کند.

پایگاه خبری گازتای ازبکستان در گزارشی با اشاره به یک فرمان دولتی منتشر شده در اوایل فوریه نوشت: برنامه های سرمایه‌گذاری که از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ را پوشش می دهد، با هدف حمایت از تلاشها برای افزایش واردات گاز به ۳۲ میلیون متر مکعب در روز، انجام می‌شود و منابع مالی مورد نیاز آن، از وام دهندگان خارجی تامین خواهد شد.

وابستگی ازبکستان به خرید گاز از خارج، این کشور را به یک واردکننده بزرگ تبدیل کرده است که تفاوت فاحشی نسبت به موقعیت دو سال پیش این کشور است. ازبکستان از نظر دلاری، به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار گاز در سال ۲۰۲۳ وارد کرد و در همین مدت، ۵۳۰ میلیون دلار گاز فروخت. در سال ۲۰۲۲، صادرات این کشور، ۶۲۹ میلیون دلار بیشتر از واردات بود.

چین، مشتری اصلی ازبکستان است. قرقیزستان حجم اندکی گاز از تاشکند خریداری می‌کند، اما منظم بودن این تحویل هم قطعی نیست. باکیت توربایف، وزیر کشاورزی قرقیزستان مجبور شد اول فوریه، به پارلمان کشورش اطلاع دهد در نتیجه کاهش ١٠ برابری تحویل گاز از سوی ازبکستان، شهر جنوبی اوش، با کمبود گاز روبرو شده است.

کلیدواژه