مهر ۱۶, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۹ Asia/Dushanbe
  • اعلام آمادگی رییس جمهوری قرقیزستان برای مذاکره با معترضان

رئیس جمهوری قرقیزستان با تأکید بر نقش و جایگاه قانونی خود، برای مذاکره با معترضان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری فارس، «سورنبای جین بک اف» رییس جمهوری قرقیزستان در گفت وگویی رادیویی در مورد وقایع روزهای اخیر این کشور گفت: من این شرایط را تصرف غیرقانونی قدرت می‌دانم زیرا حوادث روزهای گذشته نشان داد هدف کسانی که به تجمع اعتراض آمیز رفتند، نه فقط لغو نتایج انتخابات بلکه ایجاد بی‌ثباتی در کشور است.

وی  با تأکید بر لزوم پیشگیری از این تنش‌ها  افزود: نتایج انتخابات بر اساس شمارش اتوماتیک صندوق‌های رای گیری به دست آمده است و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا هم از سرعت اعلام نتایج انتخابات قرقیزستان تعجب کرده بودند.

جین بک اف همچنین به نقش افرادی نامشخص اشاره کرد که هدف آنان نه تنها لغو نتایج انتخابات پارلمانی بلکه نگه داشتن مردم در خیابان‌ها و ایجاد نارضایتی است.

رییس جمهوری قرقیزستان گفت: در گام نخست شورای هماهنگی ایجاد شد تا اوضاع کشور را به مسیر قانونی بازگرداند و من به عنوان رئیس جمهوری قانونی کشور آماده‌ام تا با تمام توان به آنها کمک کنم.

جین بک اف  همچنین نسبت به خطر نیروهای خارجی هشدار و ادامه داد:  مخالفان در تلاشند تا مردم را گمراه و مسائل شمال و جنوب را مطرح کنند. این خطر وجود دارد که کشور نه تنها به دست نیروهای داخلی بلکه از سوی نیروهای خارجی قربانی شود، بنابراین اکنون تنها باید پشت میز مذاکره بنشینیم و اختلافات را حل کنیم.

ناآرامی ها در قرقیزستان از زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانیِ روز یکشنبه آغاز شد.

تاکنون در این اعتراضات یک نفر کشته و ۵۹۰ تن زخمی شده‌اند. 

کلیدواژه