مرداد ۲۳, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۲ Asia/Dushanbe
  • اشرف غنی: فقط مردم افغانستان می توانند در مورد جانشینی وی تصمیم بگیرند
    اشرف غنی: فقط مردم افغانستان می توانند در مورد جانشینی وی تصمیم بگیرند

رئیس جمهوری افغانستان کنارگیری از قدرت را مشروط به درخواست مردم این کشور دانست.

محمد اشرف غنی »در مراسم بزرگداشت روز جهانی جوانان در کابل گفت: فقط مردم افغانستان می توانند در مورد جانشینی وی تصمیم بگیرند، نه همسایه ما(پاکستان).

در این زمینه «عمران خان نخست »وزیر پاکستان گفته بود ، گروه طالبان خواهان کنار رفتن اشرف غنی از قدرت هستند.

رئیس جمهوری افغانستان پیش از این گفته بود، انتقال قدرت از طریق انتخابات برای حکومت وی یک اصل غیرقابل معامله است.

شرط اشرف غنی برای کناره گیری از قدرت از طریق درخواست مردم در این زمینه ، نشانه ای از عدم تمایل وی برای واگذاری قدرت پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری یا عدم توافق سیاسی با طالبان برای خاتمه جنگ است.

رییس جمهوری افغانستان به خوبی می داند که سازوکاری مشخصی در قانون اساسی این کشور برای طرح درخواست مردم در خصوص کناره گیری اشرف غنی از قدرت وجود ندارد و به همین دلیل است که وی هر گونه کنار رفتن از قدرت به خواست مردم مشروط کرده است.
چنانچه اشرف غنی تمایلی به کناره گیری ازقدرت در شرایط کنونی افغانستان داشت می توانست خواست نمایندگان مجالس ملی و سنای این کشور یا گروه های سیاسی را به عنوان نمایندگان و و وکلای مردم شرط کناره گیری از قدرت اعلام کند.

از سخنان اشرف غنی این گونه برمی آید که وی حاضر به کناره گیری از قدرت بدون تغییر در شرایط میدانی افغانستان نیست و همچنان تمایل دارد در قدرت حضور داشته باشد.

این در حالی است که با سقوط پی در پی ولایات افغانستان به دست طالبان، اشرف غنی رییس جمهوری این کشور را به ناکارآمدی در سازماندهی نیروهای مسلح برای مقابله با طالبان متهم می کنند.
با وجود آن که ارتش افغانستان بیش از سیصد هزار نظامی آموزش دیده و برخوردار از تجهیزات نظامی پیشرفته را دارد اما گفته می شود تاکنون  18 ولایت این کشور به دست طالبان سقوط کرده است.

این گمانه وجود دارد که نیروهای ارتش افغانستان به طور کامل از همه ظرفیت های خود برای عقب راندن طالبان و جلوگیری از پیشروی های این گروه استفاده نکرده اند و به گفته برخی کارشناسان،طالبان دشواری چندانی برای تصرف شهرها و مراکز ولایات نداشته اند.

در شرایطی که اشرف غنی برای کناره گیری از قدرت از یکسو و اعمال حاکمیت ملی برای مقابله با پیشروهای طالبان از سوی دیگر، تحت فشارهای گسترده ای قرارگرفته است ، برخی مقامات آمریکایی نیز بدون توجه به ملاحظات ملی در افغانستان خواستار استعفای اشرف غنی از قدرت شده اند.

در حالی استعفای رییس جمهوری افغانستان از سوی آمریکا مطرح شده است که این کشور با خروج غیر مسئولانه از افغانستان ، شرایط بغرنجی را برای دولت و ملت این کشور رقم زده است.

این دیدگاه وجود دارد که آمریکا به جای آن که پاسخگوی شرایط کنونی افغانستان در نتیجه ۲۰ سال حضور ناکام در این کشور برای مهار طالبان باشد ، خواستار کناره گیری اشرف غنی از سمت ریاست جمهوری افغانستان شده است.

با توجه به سرعت پیشروهای طالبان  در افغانستان و سقوط سریالی مراکز ولایات از جمله هرات به عنوان یکی ازولایت مهم  این کشور این گمانه وجود دارد که کابل پایتخت این کشور نیز به زودی در اختیار این گروه قرار گیرد که در ان زمان شرایط سیاسی افغانستان بشدت متفاوت خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه