شهریور ۰۶, ۱۴۰۰ ۰۸:۵۲ Asia/Dushanbe
  • بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان فعالند که در صورت بروز جنگ داخلی هیچ کس از گزند آنها در امان نخواهد بود
    بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان فعالند که در صورت بروز جنگ داخلی هیچ کس از گزند آنها در امان نخواهد بود

انفجارهای تروریستی عصر پنج شنبه در نزدیکی فرودگاه کابل( پایتخت افغانستان)، هر چند بسیاری از محافل منطقه ای و بین المللی را به گونه ای غافلگیر کرد اما با توجه به هشدارهایی که پیشتر محافل امنیتی و نظامی غربی در ارتباط با احتمال حملات تروریستی داده بودند به نظر می رسد، غربیها چندان هم غافلگیر نشدند.

 اگر چه گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای  نزدیکی فرودگاه کابل را برعهده گرفت اما از دیدگاه کارشناسان سیاسی، به راحتی نباید از اهداف احتمالی عوامل پشت پرده این حملات تروریستی نیزعبور کرد.

درباره این دیدگاه که حملات مرگبار فرودگاه کابل شرایط امنیتی افغانستان را به نفع مخالفان گروه طالبان و بر ضد این گروه و آمریکا پیچیده تر می کند نمی توان تردید کرد.

مخالفین افراطی بریده از طالبان  می توانند در زمره مخالفان گفتگوهای طالبان با آمریکا عامل حملات باشند  یا عوامل استخباراتی دولت از هم پاشیده کابل باشند که به دنبال انتقام از هر دو طرف طالبان و آمریکا و به چالش کشیدن توان امنیتی طالبان برای تامین امنیت افغانستان هستند .یا ممکن است عوامل انفجار، مخالفین خروج آمریکا از افغانستان باشند که در مورد پیامدهای خروج غیر مسئولانه آمریکا و ناتو به آنها هشدار می دانند

در این حال، حمله تروریستی فرودگاه کابل همزمان با سفر دوره ای شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به کشورهای منطقه صورت گرفت که در حال رایزنی برای متقاعد کردن آنها برای همکاری و همراهی با گروه طالبان به عنوان عنصر حاکم بر افغانستان بود.

این در حالی است که به گفته محمد حسن جعفری  کارشناسان سیاسی افغانستان، بیش از 20 گروه تروریستی در این کشور فعالند که در صورت بروز جنگ داخلی هیچ کس از گزند آنها در امان نخواهد بود .

در کنار تحلیلهای یاد شده دیدگاههای دیگری نیز در مورد اهداف حملات کابل مطرح است .اول آنکه برخی به موضوع پایان دادن به غائله فرودگاه کابل اشاره می کنند که با انفجارمرگبار، هزاران نفری که برای خروج از افغانستان در این محل تجمع کرده بودند پراکنده شدند .هرچند ممکن است تلفاتی نیز برای طالبان و آمریکا در پی داشت.

برخی نیز بر این اعتقادند این انفجارها بار دیگر بستر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را فراهم می کند.اعتراضهای اخیر حتی متحدین آمریکا به خروج زودهنگام و بدون برنامه این کشور از افغانستان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را تحت فشار شدید داخلی و بین المللی قرار داده بود .

مایکل مک کاول (m.m.kavel) نماینده جمهوری خواهان و عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد، خروج ناکام این کشور از افغانستان پیامدهای بلند مدتی برای جایگاه آمریکا دارد و این نشان می دهد که این کشور هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت خارج از فرودگاه کابل نداشته است .

نگاهی به اظهارات ژنرال مک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام ) مبنی براینکه این کشور آماده اقدام علیه عاملان دو انفجار کابل است می تواند بیانگر بازگشت ارتش آمریکا به اجرای عملیات نظامی در افغانستان باشد.

در این حال از دیدگاه محافل سیاسی نکته مهمی که در اظهارات مکنزی در ارتباط با حملات کابل وجود دارد ، اشاره  وی به  احتمال  به اشتراک گذاشتن اطلاعات امنیتی  با طالبان است . این بدان معنا است که واشنگتن با استفاده از فرصت انفجار فرودگاه کابل درصد است نه تنها به حضور این گروه در کابل مشروعیت دهد بلکه زمینه و فرصت شناسایی آن را به بهانه تنها عنصر تامین کننده امنیت افغانستان به رسمیت بشناسد.

در هر حال، انفجارهای تروریستی نزدیکی فرودگاه کابل از یکسو کسانی را که برای فرار از افغانستان تجمع کرده بودند فراری داد و دوم فرصت و بهانه مناسب را برای ادامه احتمالی حضور امریکا در افغانستان فراهم می کند و در همان حال فرصت اتخاذ تدابیر شدید تر امنیتی را برای طالبان در افغانستان فراهم می کند که ممکن است موضوع تشکیل دولت همه شمول  نیز در چارچوب فضای سخت امنیتی به فراموشی سپرده شود .

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه