مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۱ Asia/Dushanbe
  • سخنگوی طالبان در نشست مسکو خواستار به رسمیت شناختن دولت شد

نمایندگان طالبان در اجلاس مسکو سعی کردند جامعه بین المللی را متقاعد کنند که دولت آنها در افغانستان با استانداردهای جهانی مطابقت دارد و بایدبه رسمیت شناخته شود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،بسیاری از کشورها خواستار حکومت همه جانبه ، احترام به حقوق بشر ، دسترسی به تحصیل برای دختران و زنان و آزادی بیان و امنیت کامل در افغانستان به عنوان شرایط به رسمیت شناخته شدن طالبان هستند.

مقامات کشورهای جهان می گویند هنوز این شرایط در افغانستان ایجاد نشده است.

  • عبدالسلام حنفی ، معاون نخست وزیر طالبان در مسکو گفت :دولت جدید افغانستان امنیت کشورهای همسایه و منطقه را تأمین می کند.
  • وی افزود: "اگر دولت طالبان به رسمیت شناخته نشود و از آن حمایت نشود ، بدون شک نفوذ گروه هایی که امنیت افغانستان را تهدید می کنند افزایش می یابد."

یک مقام ارشد دولتی طالبان نیز از ایالات متحده خواست تا دارایی های افغانستان را آزاد کند.

نمایندگان ده کشور از جمله چین ، پاکستان ، ایران ، هند ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان و ازبکستان برای شرکت در اجلاس مسکو دعوت شده اند.

مقامات تاجیک هنوز به طور رسمی اعلام نکرده اند که در نشست مسکو شرکت کرده اند یا خیراما رسانه های روسی گزارش دادند که نمایندگان تاجیکستان در این نشست حضور داشتند.

نشست مسکو در حالی صورت می گیرد که حملات گروه افراطی داعش یا داعش در افغانستان در حال افزایش است وروسیه نگران است که بی ثباتی در افغانستان می تواند کشورهای آسیای میانه را "ناامن" کند.

 

کلیدواژه