آذر ۰۱, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۲ Asia/Dushanbe

پیرمرد ۷۰ ساله‌ای که 50سال با دوربین چوبی در افغانستان عکس می گیرد.

 به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،حاجی میرزمان پیرمرد ۷۰ ساله‌ای است که از دوران نوجوانی با دوربین جعبه چوبی دست‌ساز خودش در استودیوی پسرعمویش در مرکز شهر کابل شروع به کار عکاسی کرده است. در این عصر که فناوری پیشرفت کرده است جای این گونه دوربین‌ها در دنیای ما کمرنگ شده است.

  •  به گفته وی این دوربین ۵۰ سال است که از جنگ‌ها، تهاجمات و ممنوعیت عکاسی توسط طالبان جان سالم به در برده است، اما اکنون به دلیل عصر دیجیتال در خطر ناپدید شدن است.
  • او در حالی که جعبه را روی سه‌پایه چوبی آن نصب می‌کرد در خانه کوچکش در کابل گفت: «این دوربین‌ها دیگر بازنشسته شده‌اند فقط این آخرین دوربین باقی‌مانده را نگه می‌دارم.
  • میرزمان می‌گوید: «امروزه عکاسان همه از دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند افراد کمی می‌دانند که این دوربین چگونه کار می‌کند.
  • عکاس کابلی می‌گوید که جعبه‌های عکاسی توسط نجاران داخلی ساخته شده اما لنزها وارداتی است.

عصر طلایی جعبه‌های عکاسی در افغانستان زمانی بود که خدمت سربازی در دهه ۱۹۵۰ اجباری شد، به این معنی که هزاران نفر به عکس برای کارت شناسایی نظامی نیاز داشتند.

طالبان زمانی که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ قدرت را در افغانستان در اختیار داشت، عکاسی را ممنوع کرد و تنها به میرزمان اجازه دادند تا با دوربین جعبه‌ای عکس‌های رسمی بگیرد.

پس از سقوط طالبان، وقتی دانش‌آموزان به مدارس بازگشتند و کارت شناسایی اجباری شد، این دستگاه‌ها دوباره رونق گرفتند.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در ماه اوت، هنوز اظهارنظری درباره عکس گرفتن نکرده‌اند اما جنگجویان جوان طالبان اغلب در حال گرفتن عکس از یکدیگر یا سلفی با گوشی تلفن همراه خود دیده می‌شوند.

 

 

کلیدواژه