خرداد ۲۲, ۱۴۰۱ ۰۸:۱۹ Asia/Dushanbe
  • در سال جاری در تاشکند فعالیت 4 گروه مخفی و بیش از 10 گروه مجازی شناسایی و سرکوب شده اند
    در سال جاری در تاشکند فعالیت 4 گروه مخفی و بیش از 10 گروه مجازی شناسایی و سرکوب شده اند

 تلاش مقام های دولت ازبکستان برای شناسایی و نابودی جریان های تکفیری- تروریستی ، شبه نظامی و افراط گرایی همچنان ادامه دارد.  

پلیس ازبکستان از شناسایی و سرکوب 14 گروه تکفیری - تروریستی در این کشور از ابتدای سال جاری میلادی خبر داده است. بر اساس اطلاعیه پلیس ازبکستان، در سال جاری میلادی (2022) در شهر و استان "تاشکند" ، فعالیت 4 گروه مخفی که اعضای آن با شبه نظامیان سازمان های تروریستی موسوم به "کتیبه التوحید و جهاد" و داعش در سوریه مرتبط بودند و بیش از 10 گروه مجازی شناسایی و سرکوب شده اند.

بر اساس گزارش منتشر شده پلیس ازبکستان، یکی از افراد بازداشت شده در استان تاشکند که متولد سال 2001 میلادی است، به دستور مامور سازمان تروریستی "کتیبه التوحید و جهاد" در سوریه فعالیت دارد و یک شعبه مخفی در پایتخت ازبکستان تاسیس کرد. در این سازمان تروریستی، افراد فریب خورده و بی اطلاع از احکام دین مبین اسلام جذب می شدند. فقط در پایتخت ازبکستان، فعالیت خرابکارانه 8 گروه متشکل از نمایندگان گروه های جنایی خنثی شده است.

جریان های تروریستی تصمیم داشتند برخی از اعضای توجیه شده خود را برای عزیمت به اردوگاه های شبه نظامیان در سوریه آماده کنند. اعتراف های اعضای جریان های تروریستی بازداشت شده نشان می دهد که این جریان ها برای حضور در سوریه، همچنان پول و امکانات مالی دریافت می کنند. این درحالی است که جریان های تروریستی مختلف از جمله داعش و کتیبه التوحید و جهاد و دیگر تشکل های تکفیری - تروریستی از سه سال پیش با پذیرش شکست، تلاش کردند از سوریه به دیگر کشورها بگریزند.

دولت های آمریکا و انگلیس از طریق دیپلمات های خود در آسیای مرکزی، تلاش مضاعفی کردند تا این دسته از افراد سرخورده را ابتدا به افغانستان و سپس به منطقه آسیای مرکزی انتقال دهند.

در حقیقت ، دولت های غربی به رهبری آمریکا و انگلیس برای سازماندهی دوباره جریان های تروریستی در سوریه و عراق و انتقال آن ها به افغانستان و در آینده به آسیای مرکزی ، به صورت بی وقفه تلاش می کنند.

افشای همین تلاش های آمریکا و انگلیس موجب شده است که دولت های آسیای مرکزی به منظور مقابله با این جریان ها آمادگی داشته باشند. در همین زمینه، کارشناسان امور امنیتی در آسیای مرکزی در سال گذشته میلادی بارها درباره کاهش سن افراد به منظور جذب در گروه های تکفیری- تروریستی در منطقه آسیای مرکزی هشدار داده اند. در ماه نوامبر سال گذشته 2020 میلادی، انجمن کارشناسان منطقه‌ای قرقیزستان در همایشی با موضوع "نقش آموزش جوانان برای مقابله با افراط‌ گرایی و تروریسم" روش‌های مبارزه با افراط گرایی جوانان را بررسی کردند. در آن همایش ، کارشناسان امور امنیتی آسیای مرکزی تصریح کردند: "سن افراد تروریست به سرعت در حال کاهش است. به طوری که حتی کودکان 12 ساله نیز در میان تروریست ها حضور دارند". 

این دسته از کارشناسان همچنین خاطر نشان کردند:  "با توجه به وضعیت کنونی منطقه به ویژه وضعیت آشفته افغانستان، از هم اکنون باید به فکر مقابله با تندروی جوانان بود. زیرا عناصر پنهان در کل منطقه آسیای مرکزی فعال شده اند".  


در میان جمهوری های آسیای مرکزی، ازبکستان به عنوان پر جمعیت ترین کشور این منطقه، در عین حال، یکی از مستعدترین کشورها به منظور جذب افراد فریب خورده در جریان های تکفیری - تروریستی قلمداد می شود. اما مقام های تاشکند ضمن عمل به توصیه های سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، از کمک دولت های منطقه و جهان که در این زمینه تجربیاتی اندوخته اند، به بهترین شکل بهره برداری کرده است. به همین دلیل است که ، پلیس و مقام های امنیتی ازبکستان در سه سال گذشته ده ها تشکل نوظهور را کشف و صدها تن ازاعضای این تشکل ها را بازداشت و زندانی کرده اند. علاوه بر این ، مقام های دولت تاشکند از دو سال گذشته به این نتیجه رسیده اند که اتخاذ سیاست مماشات (مدارا)  با جریان های افراط گرای مذهبی در این کشور بی نتیجه است. از همان زمان پلیس و نیروهای امنیتی ازبکستان ضمن شناسایی تعدادی ازجریان های افراط گرا در شهرهای مختلف این کشور، به بازداشت و زندانی کردن اعضای وابسته به گروه تروریستی داعش ، حزب التحریر ، کتیبه التوحید و جهاد و دیگر تشکل های افراطی اقدام کرده اند. همان گونه که از اسم این تشکل های افراط گرا مشخص است، اکثرا این جریان ها با فرهنگ مردم آسیای مرکزی بیگانه هستند.

ریشه جریان های تکفیری- تروریستی به کشورهای عرب زبانی باز می گردد که از دین مبین اسلام، در جهت تحقق اهداف قومی و خانوادگی استفاده می کنند. نظیر گروه القاعده که در عربستان تاسیس شد و خانواده های ثروتمند عربستانی هزینه های اعضای این گروه تروریستی را می پرداختند. این تشکل تروریستی از همان ابتدا در خدمت منافع برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و حتی صهیونیسم بین الملل قرار گرفت. این در حالی است که افشاگری های چند سال گذشته در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، همگی حاکی از آن است که عربستان سعودی، کویت و امارات هزینه های این جریانات دینی و مذهبی را تقبل و تامین می کنند. در واقع، با پرداخت پول جوانان فریب خورده آسیای مرکزی را به کشتن دیگر مسلمانانی که مخالف سیاست های عربستان، امارات و کویت هستند، اقدام می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه